این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیزیولوژی ورزشی، جلد ۷، شماره ۲۶، صفحات ۱۱۳-۱۲۶

عنوان فارسی اثر ۱۲ هفته تمرین هوازی بر سطوح کاتکولامین‌ها و آمادگی قلبی تنفسی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ نقص توجه
چکیده فارسی مقاله هدف از مطالعۀ حاضر، تعیین اثر 12 هفته تمرین هوازی بر سطوح کاتکولامین‌ها و آمادگی قلبی تنفسی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ نقص توجه بود. در یک مطالعۀ نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل، 60 نفر دانش‌آموز بیش‌فعال مقطع ابتدایی از بین دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ نقص توجه با استفاده از پرسش‌نامۀ تشخیصی کانرز به‌صورت داوطلبانه انتخاب شده و سپس، به‌صورت تصادفی در 2 گروه کنترل (30 نفر) و تجربی (30 نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی در یک برنامۀ تمرین هوازی به‌مدت 12 هفته و هر هفته 3 جلسه با شدت 85-60% ضربان قلب ذخیرۀ بیشینه به تمرین پرداختند. در‌حالی‌که گروه کنترل در طول این دوره در هیچ برنامۀ فعالیت بدنی منظمی شرکت نکردند. نمونۀ ادرار برای اندازه‌گیری سطوح کاتکولامین‌ها و اوج اکسیژن مصرفی با استفاده از دستگاه گازآنالایزور بر روی نوار‌گردان برای اندازه‌گیری آمادگی قلبی تنفسی، قبل و بعد از 12 هفته برنامۀ تمرینی اجرا گردید. بعد از 12 هفته برنامۀ تمرین هوازی، افزایش معناداری در اوج اکسیژن مصرفی و کاهش معناداری در ضربان قلب استراحت و سطوح اپی نفرین در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد (p< 0.05). علی‌رغم کاهش معنادار سطوح نوراپی نفرین در گروه تجربی (p< 0.001)، تفاوت معناداری در سطوح نوراپی نفرین بین گروه‌ها پس از 12 هفته تمرین هوازی مشاهده نشد (p< 0.05). یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که یک برنامۀ 12 هفته‌ای تمرین هوازی ممکن است در بهبود سطوح کاتکولامین‌ها، به ‌ویژه اپی نفرین و آمادگی قلبی تنفسی کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effects of 12-weeks aerobic exercise on catecholamine’s levels, and cardiorespiratory fitness in children with attention deficit hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of present study was to determine the effect of 12 weeks aerobic exercise on catecholamine’s levels and cardiorespiratory fitness in children with attention deficit hyperactivity disorder. The study presented is a quasi-experimental pre-test/post-test control group design. 60 school age boys children diagnosed with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) through the Caners diagnostic questionnaire aged 8-11 years old volunteered to participate in the study and were selected randomly and assigned to control [n=30] and experimental [n=30] groups. The experimental group participated in an aerobic exercise program consisted of 45-min sessions for three days per week for 12 weeks at 60–85% of heart rate reserve. During this period, the control group did not participate in any regular physical activity program. Urine samples were collected for components of the catecholamines and peak O2 uptake was measured using the Bruce maximal progressive treadmill test for measuring cardiorespiratory fitness were administered to participants before and after the twelve week treatment. Data were analyzed using one-way repeated measures analysis of variance (ANOVA). After 12 weeks aerobic exercise training significantly increased peak O2 uptake and decreased rest heart rate and epinephrine in experimental group than control group (p< 0.05). Despite significant decreased norepinephrine levels in experimental group (p< 0.001), there were no differences in norepinephrine levels between the groups (p>0.05) after 12 weeks aerobic exercise training. The findings of this study suggest that a12 weeks aerobic exercise training program may be effective in improving catecholamine’s levels specially epinephrine and cardiorespiratory fitness of school age children with ADHD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی کارگرفرد |
دانشیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

صالح افراسیابی |
کارشناس ارشد دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://spj.ssrc.ac.ir/article_480_8ba5b11dc2a896784d3942d8fbd2ef8a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1031/article-1031-205154.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات