این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۵۸۷-۶۰۹
عنوان فارسی
تحلیل راهبردهای رقابتی سازمان های علمی ـ فرهنگی بینالملل (مطالعۀ موردی: دانشگاه های علوم اسلامی عربستان، مالزی، مصر)
چکیده فارسی مقاله
در فضای جهانی شدن، دانشگاههای بینالمللی رقابت گستردهای برای گسترش علوم و فرهنگ اسلامی آغاز کردهاند. در این بین دانشگاههای علوم اسلامی محمد بن سعود، امالقری، و المدینه در عربستان، دانشگاه علوم اسلامی مالزی، و جامع الازهر در مصر راهبردهای رقابتی گستردهای برای گسترش علوم و فرهنگ اسلامی اتخاذ میکنند. سازمانها و مراکز بینالمللی تشیع که در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی فعالیت میکنند نیازمند درک صحیح و فراگیر جهتگیریهای راهبردهای رقابتی آنها هستند تا اقدامات مقتضی را دنبال کنند. به همین منظور این سؤال مطرح میشود که جهتگیری راهبردهای رقابتی سازمانهای علمی و فرهنگی بینالملل در جهان اسلام چیست؟ هدف این پژوهش شناسایی جهتگیری راهبردهای رقابتی دانشگاههای مذکور در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی است که با مراجعه به اسناد و مدارک موجود راهبردهای آنها با روش تحلیل مضامین (شبکه مضامین) بررسی شد. پس از تحلیل مضامین راهبردهای رقابتی، 40 مضمون پایه ایجاد شد که در قالب 12 مضمون سازماندهنده ترکیب شدند و در نهایت در 5 راهبرد فراگیر (راهبردهای محوری) با عنوان راهبردهای «هژمونی ایدئولوژیک»، «ترویجی»، «مرجعیت علمی»، «آموزشهای مهارتی»، و «زمینهسازی» شناسایی و تبیین شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analyzing the Competitive Strategies of International Scientific and Cultural Organizations (Case Study of Islamic Universities of Saudi Arabia, Malaysia, and Egypt)
چکیده انگلیسی مقاله
In the globalization era, international universities have started a severe competition to spread the Islamic science and culture. In this regard, Islamic Universities such as Mohammad bin Saud, Umm al-Qura and Al-Madinah in Saudi Arabia, the University of Islamic Sciences in Malaysia and the General Assembly of Al-Azhar in Egypt have adopted widespread competitive strategies to spread the Islamic science and culture. The Shi'a organizations and centers that are active in the field of Islamic sciences and culture require an appropriate and comprehensive understanding of the direction of the competitive strategies of the aforementioned universities to be able to foresee appropriate measures. To this end, the question that we need to answer is that "what are do competitive strategies of international scientific and cultural organizations in the Muslim world?" The purpose of this study is to identify the direction of competitive strategies of the abovementioned universities in the field of Islamic sciences and culture. Referring to existing documents, their strategies were examined through content analysis (thematic network). After analyzing the content of their competitive strategies, 40 Basic themes were found, categorized in the form of 12 organizing themes, and ultimately represented in five comprehensive strategies (core strategies) called "Ideological hegemony", "promotion", "scientific authority", "skill training" "and "ground setting".
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا ابروش |
استادیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران
محمدحسین علیپور |
پژوهشگر، دانشگاه امام حسین(ع)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_73695_7a7dc82b1fb5a0b82e4520c933afa742.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-2052542.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات