این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۶۲-۶۷

عنوان فارسی بررسی روند بازآموزی زبان در یک بیمار مبتلا به زبان‌پریشی بروکا
چکیده فارسی مقاله زبان‏پریشی یکی از اختلالات گفتاری است که در اثر ضایعه در لوب پیشانی یا گیجگاهی مغز به وجود می‏آید. در نوشتار حاضر بیماری که در اثر وارد آمدن ضربه به ناحیه مسؤول تکلّم در مغز، دچار زبان‌پریشی بروکا شده‏ است، گزارش می‌شود. بر طبق مشاهدات انجام گرفته در جلسات گفتار درمانی این بیمار، وی برای بازآموزی زبان تقریباً همان مراحلی را طی می‏کند که هر کودکی برای فراگیری زبان مادری برای بار اول طی می‏کند. به عنوان نمونه او از تعمیم افراطی استفاده کرده و از تفکر عینی به سوی تفکر انتزاعی حرکت می‏کند. تولید صامت‏ها را از ساده به مشکل و از صداهایی شروع می‏کند که توسط بخش انتهایی دستگاه تولید گفتار یعنی لب‏ها تولید می‏شوند و بتدریج به تولید صداهایی می‏پردازد که با بخش‏های ابتدایی دستگاه تولید گفتار یعنی چاکنای تولید می‏شود. به نظر می‏رسد آگاهی گفتار درمان از یافته‏های روان‏شناسی زبان، بخصوص روند فراگیری زبان مادری، می‏تواند در بهبود وضعیت این بیماران مفید باشد. در پایان توصیه می‏گردد در این جلسات، علاوه بر گفتار درمان و فیزیوتراپ، یک زبان‏شناس نیز حضور داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A survey on language re-learning process of a patient suffering from Broca aphasia
چکیده انگلیسی مقاله Aphasia is a speech disorder which is caused as a result of a lesion in the frontal or temporal lobe. In the present article, a patient suffering from Broca aphasia, caused by a strike on the area responsible for speech in her brain, is studied. In speech therapy sessions of this patient, it was found that, this patient passed the same stages as learning her mother tongue to re-learn her language. For example she used overgeneralization, moved from concrete learning to conceptual learning, articulated the simpler consonants first and moved from sounds which are produced by the lips to the ones produced by glottis. It seems that if the speech therapist is aware of the findings of psycho-linguistics, especially the first language acquisition process, it can help to improve the condition of these patients. At the end, it suggests that a linguist accompany the speech therapist and physiotherapist in speech therapy sessions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جلیل اله فاروقی | ja faroughi
دانشگاه بیرجند، دانشکده ادبیات، گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)


نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-331&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اعصاب و روان
نوع مقاله منتشر شده گزارش مورد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات