این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پزشکی قانونی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۲۲۳-۲۲۷

عنوان فارسی بررسی میزان مواجهه با خشونت حین کارآموزی در بین دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران در سال ۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: یکی از مباحث بسیار مهم در بهداشت عمومی خشونت است. اگر چه خشونت علیه پرستاران به عنوان یک مشکل شغلی عمده شناخته شده است اما اندازه و وسعت و همچنین عوامل خطر برای این گروه هنوز ناشناخته است. هدف این مطالعه تعیین میزان مواجهه با خشونت حین کارآموزی در بین دانشجویان پرستاری بوده است. روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی و روی 180 نفر از دانشجویان پرستاری سال دوم، سوم و چهارم که در زمان انجام مطالعه در دانشکده‌های پرستاری و مامایی شهید بهشتی، تهران و ایران مشغول به تحصیل و دارای شرایط ورود به مطالعه بودند با نمونه‌گیری سهمیه‌ای انجام شد. اطلاعات مربوط به خشونت طی یک سال گذشته از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شد که برای تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه به ترتیب از اعتبار محتوا و آزمون مجدد استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که 7/6% (فاصله اطمینان 95% :3/10 – 1/3) از دانشجویان دچار حمله فیزیکی،3/8% (فاصله اطمینان 95% = 3/12 – 3/4) دچار تهدید فیزیکی و 4/39% (فاصله اطمینان 95% :5/46 – 3/32) دچار بدکلامی طی یک سال گذشته شده بودند. بیشتر موارد حمله فیزیکی(7/66%) توسط بیماران، اکثر تهدید فیزیکی توسط همکاران (3/36%) و در درجه بعد همراهان بیمار (1/18%) و اکثر بدکلامی توسط همکاران (7/33%) و بعد از آن بیماران (31%) اتفاق افتاده بود. بین جنس دانشجویان و سال های مختلف تحصیلی در ایجاد بدکلامی تفاوت معنی‌دار مشاهده نشد. از نظر علت ایجاد حمله فیزیکی در 6/41% موارد افراد مهاجم تحت تأثیر بیماری بودند. از نظر علت ایجاد تهدید فیزیکی و بدکلامی در اکثر موارد، افراد مهاجم مشکل و بیماری خاصی نداشتند. 7/66% دانشجویان حمله فیزیکی، 6/26% تهدید شغلی و 4/39% بدکلامی را به مربیان خود گزارش کرده بودند. نتیجه‌گیری: دانشجویان پرستاری به علت سن کم و تجربه ناکافی درمعرض خشونت بیشتری قرار دارند بنابراین تدوین برنامه های آموزشی در مورد خشونت محیط کاری و راه های پیشگیری از آن و ارایه حمایت و مشاوره لازم بعد از خشونت امری ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Violence during clinical training among nursing students of Shaheed Beheshti, Tehran and Iran Universities of Medical Sciences, 2006
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim : Violence is one of the most important issues in public health, Although violence against nurses was known as a major problem, size, extent and risk factors haven’t not recognized yet. The aim of this Study is to determine the rate of violence during training among nursing students Materials & Methods : In this descriptive study, 180 nursing students that have inclusion criteria were selected with quota sampling. Data is collected with questionnaire that validate and variable with content validity and test-retest respectively. Findings : Of the total studied subjects, 6.7% (CI 95%: 3.1-10.3) reported physical attack, 8.3% (CI 95%: 4.3-12.3) physical threat and 39.4% (CI 95%: 32.3- 46.5) verbal abuse in the previous 12-months period. Most of physical attacks were happened by patients (66.7%) whereas most of physical threats were happened by colleagues (36.3%) and then by companions 18.1% and also verbal abuses by colleagues 33.7% and after that patients 31%. There is no significant difference between sex and different years in verbal abuse. Most aggressors in physical attacks were under the influence of diseases whereas majority of aggressors in physical threat and verbal abuse haven’t any problem. 66.7% of students reported physical attacks , 26.6% occupational threat and 39.4% verbal abuse to educators. Conclusion : Nursing students are at great risk for violence due to little age and inadequate experience. Therefore planning educational programs about violence, prevention, supporting and consulting after violence are necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی آقاجانلو |
زنجان- آخر فرودگاه روبروی درمانگاه بسیج گمنام- بن بست اول پ 23. کد پستی 4518845353 -

کیانوش نیرومند زندی | niroumand zandi


زهرا صفوی بیات | safavi bayat


حمید علوی مجد | alavi majd



نشانی اینترنتی http://www.sjfm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات