این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۷۱-۷۷

عنوان فارسی بررسی دانش و نگرش معلمین زن شهر رفسنجان در مورد پیشگیری از پوکی استخوان (سال ۱۳۸۵)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پوکی استخوان (استئوپروز) بیماری سیستم اسکلتی است که با کاهش توده استخوانی، تخریب ساختار استخوان، افزایش تردی و شکنندگی استخوان و افزایش خطر شکستگی آن همراه است و پیشگیری از آن یکی از موارد مورد بحث در سازمان بهداشت جهانی است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی دانش و نگرش معلمین زن شهر رفسنجان در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، معلمان زن شهرستان رفسنجان به عنوان جامعه پژوهش انتخاب و نمونه پژوهش بر اساس مطالعه مقدماتی، 445 نفر برآورد گردید. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه پژوهشگرساخته‌ای که شامل سه بخش مشخصات فردی، 30 سؤال مربوط به دانش و 18 سؤال مربوط به نگرش در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان بود، استفاده شد. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه، اطلاعات مناسب جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و آزمون تی و آنالیز واریانس یک‌طرفه در سطح معنی‌داری 05/0 >P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: بیشتر افراد (1/24%) در محدوده سنّی 36-40 سال بودند؛ 4/94% آنان متأهل بودند؛ سطح تحصیلات 55% لیسانس و فوق لیسانس بود؛ 7/53% آنان در مقطع دبیرستان و هنرستان تدریس می‌کردند؛ سابقه کار 9/40%، بین 11 تا 20 سال بود. نمره کلّ دانش 62% و نمره کلّ نگرش 17/82% بود. در مقایسه دانش معلمین با ویژگیهای فردی، بین میانگین نمره کلّ دانش و مدرک تحصیلی (007/0 =P ) و منبع کسب اطلاع در مورد پیشگیری از بیماری (001/0= P ) اختلاف معنی‌داری وجود داشت. در مقایسه نگرش با ویژگیهای فردی نیز بین میانگین نمره کلّ نگرش و مدرک تحصیلی، اختلاف معنی‌داری به دست آمد (04/0= P ). نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که معلمان از آگاهی نه چندان مطلوب و نگرش مطلوبی در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان برخوردار بودند و مؤید نیاز بیشتر به آموزش در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان است و این موضوع از وظایف مراقبین بهداشتی می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش، نگرش، پوکی استخوان، پیشگیری، رفسنجان

عنوان انگلیسی Study of knowledge and attitude of Rafsanjanian female teachers toward prevention of osteoporosis
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Osteoporosis is a systemic skeletal disorder, characterized by reduction of bone mass, deterioration of bone structure, increasing bone fragility, and increasing fracture risk. Prevention of osteoporosis is one of the most important issues in World Health Organization. This study was conducted to assess knowledge and attitude of female teachers on prevention of osteoporosis in Rafsanjan city. Materials and Methods: This study was a descriptive and analytic one the population of which included female teachers of Rafsanjan city and its sample size, based on a pilot study, consisted 445 female teachers .Relevant data was gathered by means of a researcher - made questionnaire having three sections. Section one: demographic questions, Section two: 30 questions about knowledge, and section three: 18 questions about attitude of teachers. After the validity and reliability of the questionnaire was approved, it was used for data collection. The obtained data was analysed applying SPSS statistical software, t-test, and one-way variance analysis at the significant level P< 0.05. Results: It was found that many teachers (24.1%) were 36-40 years old and most of them, (94.4%) were married. Education level of 55% was either BA/BS or MA/M.Sc. 53.7% of the teachers taught in high schools and technical schools .Work experience of 40.9% of the subjects was 11-20 years. Total score of knowledge and attitude was 62% and 82.17%, respectively. Regarding their level of knowledge and level of education there was a significant difference between the teachers' total mean knowledge and educational degree on one hand, and their source, with respect to the disease prevention, on the other (P< 0.05(. Comparison of attitude and level of education also showed a significant difference between level of education and total mean attitude score (P< 0.05(. Conclusion: Results indicated that teachers did not have acceptable knowledge, but they had optimal attitude toward prevention of osteoporosis. These results approve of the necessity for more education regarding osteoporosis prevention, which is one of the duties of health-care professionals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Attitude, Prevention, Osteoporosis, Rafsanjan

نویسندگان مقاله منصوره عزیززاده فروزی | m aziz zadeh forouzi
کرمان- ابتدای بلوار هفت باغ- دانشکده پرستاری و مامایی رازی

علی اکبر حق دوست | ali akbar a a haghdoost


زهرا سعیدزاده | z saidzadeh


سکینه محمد علیزاده | s mohamadalizadeh



نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-123-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات