این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۳۲-۳۹
عنوان فارسی
تأثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش بهداشتی زوجهای شرکتکننده در کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهمترین رخدادهای زندگی هر فرد میباشد که اگر در شرایط مناسب و با آگاهی کافی صورت گیرد، اثرات مهمّی بر سلامت فردی و اجتماعی میگذارد؛ به همین منظور در بیشتر جوامع، مشاوره قبل از ازدواج مورد توجه است و بر ای آن برنامهریزی دقیقی صورت میگیرد. در این برنامه، زوجین با مسائل بهداشت باروری آشنا میشوند و این امر به ارتقای سطح سلامت آنان کمک مؤثری مینماید. این مطالعه با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش قبل از ازدواج بر میزان آگاهی و نگرش بهداشتی زوجهای شرکتکننده در کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه نیمهتجربی از نوع قبل و بعد بر روی 250 زوج شرکتکننده در کلاسهای آموزش مشاوره قبل از ازدواج انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودساختهای بود که بر اساس اهداف مطالعه طراحی شد و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. این پرسشنامه شامل سه بخش اطلاعات فردی، آگاهی (27 سؤال) و نگرش (18 سؤال) بود و در دو مرحله قبل و بعد از برنامه آموزشی مشاوره قبل از ازدواج که به صورت سخنرانی ارائه میشد، تکمیل گردید. دادههای جمعآوری شده، با استفاده از آزمون آماری تی زوجی، آنالیز واریانس یکطرفه و کای اسکوئر در سطح معنیداری 05/0P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: میانگین سنّ زوجین مورد مطالعه 4±4/22 سال بود. آگاهی 2/83% از زوجین، قبل از مداخله ضعیف، 16% متوسط و 8/0% خوب بود. بعد از مداخله آموزشی آگاهی 4/60% ضعیف، 6/31% متوسط و 8% خوب بود (001/0P<)؛ میانگین نمره آگاهی قبل از مداخله 8/4±7/8 بود که بعد از مداخله به 5±4/12 رسید (001/0P<)؛ میانگین نمره نگرش نیز قبل از مداخله 9/4±6/42 بود که بعد از مداخله به3/4±5/47 افزایش یافت (001/0P<)؛ میانگین نمره آگاهی و نگرش قبل و بعد از مداخله در حیطههای بهداشت باروری، تنظیم خانواده و بیماریهای ژنتیک و معلولیتها از نظر آماری تفاوت معنیداری را نشان داد (001/0P<). نتیجهگیری: در این پژوهش با وجود آن که میانگین نمره آگاهی و نگرش در زوجین مورد مطالعه بعد از مداخله آموزشی افزایش یافته بود ولی این افزایش در سطح آگاهی بسیار بالا نبود؛ به طوری که نمره آگاهی زوجین مورد مطالعه تنها 3/4% افزایش داشت و پس از مداخله آموزشی تنها 8% آنان از آگاهی خوبی برخورداربودند؛ بنابراین توصیه میشود برای رسیدن به تغییر رفتار نسبتاً پایدار در افراد و ارتقای سطح سلامت زوجین جوان، بر کیفیت کلاسهای آموزشی تأکید بیشتری شود
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشاوره قبل از ازدواج، آموزش، آگاهی، نگرش، زوجین، بیرجند
عنوان انگلیسی
The effect of instruction on knowledge and attitude of couples attending pre-marriage consultation classes
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Marriage and establishing a family is one of the most important events of everyone's life which has significant effects on personal and social health if it occurs appropriately and is intertwined with enough knowledge. To reach these positive effects, pre-marriage consultation is taken into consideration and it is accurately planned. Under such an instructional program, couples are familiarized with fertility health problems and this promotes their health level significantly. This study aimed at determining the effect of pre-marriage consultation classes. Materials and Methods: This pre-post quasi-experimental study was done on 250 couples attending pre-marriage instruction classes. Means for data collection was an autonomous questionnaire which had been designed according to the aims of the study and its reliability and validity had been confirmed. The questionnaire consisted of three sections namely demographic questions, knowledge questions (27 cases), and attitude questions (18 cases). The questionnaire was filled out in two stages i.e. before and after pre-marriage consultation program which was presented in lectures. Then, the effect of such an instruction was analyzed by means of statistical paired T-test, one-way variance analysis, and Chi-square. Results: Mean age of the couples under study was 22.4±4 years. According to the results of the study, 83.2% of the couples had weak knowledge, 16% average knowledge, and 0.8% had good knowledge before intervention. After instructional intervention the knowledge of 60.4% was weak, 31.6% had average knowledge and 8% benefited good knowledge thus, the difference was statistically significant (P< 0.001). Moreover, mean knowledge was 8.7±4.8 before intervention but it reached 12.4±5 after intervention (P< 0.001). Mean attitude increased from 42.6±4.9 (before intervention) to 47.5±4.3 after invention (P< 0.001). The study also showed that the difference in mean knowledge and attitude before and after intervention regarding fertility, family planning, genetic diseases, and disabilities was statistically significant (P< 0.001). Conclusion: Although mean knowledge and attitude of the couples under study increased after instruction the increase was not so high in knowledge (only 4.3%) and after intervention only 8% of the couples gained acceptable knowledge. Thus, in order to develop a relatively stable behavior in young couples it is recommended that the quality of the instructional classes would be overemphasized.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میترا مودی | m moodi
بیرجند- دانشگاه علوم پزشکی- آموزشکده بهداشت
غلامرضا شریف زاده | ghr sharifzadeh
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-285&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
تجربی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات