این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۵۴-۶۱
عنوان فارسی
تفاوتهای جنسیتی در مقیاسهای بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر بیرجند در سال تحصیلی ۸۵-۱۳۸۴
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: توجه به تفاوتهای جنسیتی برای بسیاری از محققانی که کوشیدهاند بهزیستی روانشناختی را مفهومسازی کنند، از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش تفاوتهای جنسیتی بر مقیاسهای بهزیستی روانشناختی- پس از کنترل متغیر همگام سن- انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 376 دانشجو (158 پسر و 218 دختر) مقیاسهای بهزیستی روانشناختی ریف (1989) را کامل کردند. به منظور بررسی تفاوتهای جنسیتی در مقیاسهای بهزیستی روانشناختی (استقلال، تسلط محیطی، رشد فردی، روابط مثبت با دیگران، هدف در زندگی و پذیرش) از تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده گردید. سطح معنیداری 05/0P≤ در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس از نظر آماری، تفاوتهای جنسیتی معنیداری را پس از کنترل متغیر سن در مقیاسهای رشد فردی و روابط مثبت با دیگران نشان داد؛ به عبارت دیگر، دختران در مقایسه با پسران در مقیاسهای رشد فردی و روابط مثبت با دیگران نمرات بالاتری گزارش کردند؛ در حالی که در مقیاسهای استقلال، تسلّط محیطی، هدف در زندگی و پذیرش بین دو جنس تفاوت معنیداری از نظر آماری مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه، ضرورت بازشناسی نقش تفاوتهای جنسیتی در بررسی مقیاسهای بهزیستی روانشناختی را مورد تأکید قرار میدهد. تلویحات این تحقیق برای متخصصان سلامت روانی مورد بحث قرار می گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفاوتهای جنسیتی، مقیاسهای بهزیستی روانشناختی
عنوان انگلیسی
Gender differences in scales of psychological well-being in Birjand state universities during the school year 2005-2006
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Gender differences are of intrest to numerous researchers trying to conceptualise psychological well-being. This study was conducted to determine the role of sex discrepancies in psychological well-being scales- adjusting to age as a covariate variable. Materials and Methods: In this descriptive-analytical study, 376 students (158 males and 218 females) filled out Riff’s Scales of Psychological Well-being. Analysis of covariance (ANCOVA) was used to examine gender differences in the scales of psychological well-being (i.e. autonomy, environmental mastery, personal growth, positive relations with others, and purpose in life and self-acceptance). Results: Results of ANCOVA showed statistically significant gender differences in scales of positive relations with others and personal growth. In other words, the results indicated that female students scored higher on positive relations with others and personal growth than male students while, no significant gender differences were found on autonomy, environmental mastery, purpose in life and self-acceptance. Conclusion: The findings emphasize the need to recognize the role of gender differences studying scales of psychological well-being. Implications of these findings are discussed with mental health professionals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Gender differences, Scales of Psychological, Well-being
نویسندگان مقاله
امید شکری | o shokri
تهران- خیابان مفتح جنوبی- خیابان خاقانی- ساختمان شماره 49- گروه روان شناسی
رضا دستجردی | r dastjerdi
زهره دانشورپور | z daneshvarpour
شرکت پارس خودرو
زیبا غنایی | z ghanaie
حسن رضا زین آبادی | h r zeinabadi
فریبرز گراوند | f geravand
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-288&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
تجربی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات