این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
متن پژوهی ادبی، جلد ۱۸، شماره ۶۱، صفحات ۲۱-۴۰

عنوان فارسی پیکربندی «زمان» در داستان «سیاوش»
چکیده فارسی مقاله پویایی فرایند قرائت متن، حاصل تمهیدهایی است که همچون خطوطی پیاپی، زنجیرۀ فرضیّه‌های خواننده را دستخوش تغییر می‌کند. بررسی پیکربندی زمان در داستان سیاوش نشان می‌دهد که الگوی هنرمندانۀ پیرنگ از طریق برجسته ‌کردن تمهید‌های هنری، از جمله به‌هم‌ریختگی توالی زمانی رویدادها شکل می‌گیرد. راوی با در نظر داشتن قانون‌هایی که رابطۀ مستقیمی با ترتیب زمانی آنها دارد، در ترتیب نقل وقایع و کنش‌های داستانی دست به گزینش می‌زند و با حذف یا ارایۀ اطّلاعات در خارج از جایگاه خود،سرعت ادراک خواننده را نسبت به متن کاهش می‌دهد و او را به همگون ساختن اطّلاعات پیشین خود با آخرین بخش از اطّلاعات ارائه ‌شده در متن ترغیب می‌کند. راوی با تمرکز بر گونۀ روایی آینده‌نگر و جهت‌گیری کلّ داستان به سوی پیش‌بینی اوّلیّه، خواننده را با خود همراه می‌سازد. در اینگونه روایت‌ها، مخاطب در پی کشف رویدادها نیست، بلکه میل به دانستن نحوۀ وقوع حوادث داستانی، خواننده را تا پایان روایت همراهی می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Configuration of “Time” in the Story of “Siavash”
چکیده انگلیسی مقاله The dynamic nature of reading a text is the result of strategies that change, modify or remove some of the presumptions of the reader. A study of the configuration of “time” in the story of “Siavash” illustrates that its genius plot is formed by emphasizing artistic strategies such as altering the chronology of the events. The narrator chooses to rearrange the revelation of events and actions of the story based on a set of rules that have a direct relationship with the original order of affairs. Through eliminating certain pieces of information or revealing them outside of their initial chronological spot, he creates suspense and thereby reduces the readers' speed of comprehension encouraging them to assimilate their previous information with the most recent bits presented. The narrator focuses on the validity of prospective and prior to the initial orientation of the whole story and makes the reader obey himself. In this narrative audience try not to discovering events, but the desire to know how much accidents and premise of the story, accompanies the reader to the end of story.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامعلی  فلاح | gholamali 
دانشیار دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

لیلا سادات پیغمبرزاده | sadat peyghambarzadeh
دانشجوی دکتری رشتۀ زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه خوارزمی،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://ltr.atu.ac.ir/article_1180_efdb40795ec92073229e247d0bd65325.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1046/article-1046-205871.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات