این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۵۴-۵۹
عنوان فارسی
تأثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر عوارض ناشی از بیماری در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS)
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مزمن و غیر قابل علاج سیستم عصبی مرکزی است که عوارض و مشکلات فراوانی برای بیماران مبتلا ایجاد نموده و آنها را به سوی ناتوانی و وابستگی در زندگی سوق میدهد؛ بنابراین استفاده از روشها و مداخلات مناسب جهت مقابله با این عوارض ضروری میباشد؛ مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر عوارض ناشی از بیماری در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس ( MS ) در انجمن MS ایران انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی، بیمار مبتلا به MS به طریق مبتنی بر هدف با روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند. ابتدا قبل از آموزش برنامه خودمراقبتی، اطلاعات مورد نیاز (مشخصات فردی و عوارض ایجاد شده در اثر بیماری) از طریق پرسشنامههای اطلاعات فردی و فهرست مشکلات، از بیماران مورد پژوهش جمعآوری گردید. با بررسی اطلاعات حاصله و مشخصشدن انواع عوارض ایجادشده و مراقبتهای مورد نیاز، برنامه آموزشی مناسب برای آنها تهیه و تدوین شد؛ سپس کلاسهای آموزشی در طی هفت جلسه به صورت گروهی جهت آشنایی این بیماران با بیماری، علل، روشهای تشخیصی، درمانها و برنامههای خودمراقبتی در زمینه مشکلات و عوارض ناشی از بیماری MS برگزار گردید؛ پس از آن به مدت یک ماه برنامههای خودمراقبتی توسط بیماران اجرا شد و پژوهشگران نیز با استفاده از فرمهای بازنگری گزارشی، نمونهها را کنترل نمودند. مجدداً پرسشنامههای فهرست مشکلات پس از گذشت یک ماه توسط نمونهها تکمیل شد و دادههای قبل و بعد از مداخله با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و روشهای آماری توصیفی و استنباطی t وج شده و ویلکاکسون در سطح معنیداری 5/ P< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بین میزان به کارگیری برنامه خودمراقبتی توسط بیماران در مرحله قبل و بعد از مداخله تفاوت معنیداری وجود داشت؛ به گونهای که میانگین نمره آنها از 3 (قبل از مداخله) به 76/26 (بعد از مداخله) افزایش یافت (/0= P )؛ همچنین قبل از مداخله میزان گرفتگی عضلات این بیماران /26%، احساس خستگی /%، یبوست /% و فراموشی /% بود ولی پس از یک ماه اجرای برنامه خودمراقبتی، میزان گرفتگی عضلات این بیماران به /%، احساس خستگی به /%، یبوست به /% و فراموشی به /% کاهش پیدا نمود (5/ P< ). نتیجهگیری: آموزش برنامه خودمراقبتی باعث افزایش افزایش خود مراقبتی در بیماران و همچنین کاهش تعدادی از عوارض بیماری مولتیپل اسکلروزیس میشود؛ بنابراین استفاده از برنامه خودمراقبتی جهت کاهش عوارض ناشی از این بیماری در مبتلایان پیشنهاد میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مولتیپل اسکلروزیس (MS)، برنامه خودمراقبتی، عوارض بیماری
عنوان انگلیسی
Effects of self- care program education of patients on complications of multiple sclerosis
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Multiple sclerosis (MS) is a chronic and incurable disease of central nervous system (CNS), which causes a lot of complications and problems for patients and leads to their life dependency and disability. Thus, it is necessary to utilize appropriate methods and interventions in order to reduce these problems in MS patients. The purpose of this research, which was done in the Iranian MS Society, was to find out the effects of a self- care education program on complications of MS patients. Materials and Methods: In this quasi – experimental study, 34 patients with MS were selected based on purposive and accessible sampling method. Before implementing the education program, primary information (demographic data and complications resulting from MS) were collected through demographic and health- problem index questionnaires. After studying the obtained data and identifying the complications resulted and the necessary care program instructional classes were held for seven sessions to acquaint MS patients with causes, diagnostic methods, treatment, and self-care programs as regards its complications. Then, self-care programme was followed by patients for one month and researchers, too, checked the subjects through reportorial revision checklists. Again, health-problem index questionnaires were filled out by the same subjects after one month. Pre/Post intervention data were analysed by means of SPSS software, descriptive statistical methods, including Student paired-t, and Wilcoxon tests at the significant level P< 0.05. Results: There was a highly significant (P=0.0001) difference between the rate of complications before and after the self-care education programme the mean score increased from “3” to “26.76” before and after education, respectively. .Moreover, before the intervention 26.5 % of the subjects had muscular seizure, 55.9% fatigue, 44.1% constipation, and 23.5% suffered from amnesia. But after one month, these percentages changed to 5.9%, 14.7%, 11.8%, and 14.7% respectively (P< 0.05). Conclusion: Self-care education increases patients’ taking self- care and reduces some of the complications of MS. Therefore, it is recommend that self- care education programs should be used to decrease these complications.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Multiple Sclerosis, Self-care, Symptoms of MS disease
نویسندگان مقاله
حسین مدنی | h. madani
استان زنجان- شهرستان ابهر- خیابان خلیل طهماسبی- روبه روی اداره پست- دانشکده پرستاری ابهر
حسن ناوی پور | h. navipour
tarbiat modarres university, tehran, iran
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
پرویز روزبیانی | p. roozbayani
نورالدین موسوی نسب | n. mousavinasab
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-269&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
تجربی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات