این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأٌثیر آموزش تغذیه و بهداشت با مدل ادراکی به مادران بر رشد دانشآموزان راهنمایی دخترانه شیراز (۱۳۸۴)
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف : بر اساس مدل ادراکی یونیسف رفتار افرادی که به نحوی در مراقبت از کودکان نقش دارند، در پیامد رفتار مراقبت یعنی رشد کودک، تأٌثیر فراوان دارد. شاخص آنتروپومتریک وزن و قد برای سن ( WAZ و HAZ ) برای تشخیص سوء تغذیه و پایش رشد به طور گسترده به کار میرود. مطالعه حاضر با هدف تأثیر آموزش تغذیه و بهداشت با مدل ادراکی به مادران بر رشد دانشآموزان راهنمایی دخترانه شیراز انجام شد. روش تحقیق: در یک مطالعه نیمه تجربی همه دانشآموزان دختر در سه مدرسه راهنمایی از ناحیه چهار شیراز که به صورت تصادفی انتخاب شدند، مورد ارزیابی قد و وزن و سن قرار گرفتند و شاخصهای وزن برای سن و قد برای سن با نرمافزار EPI محاسبه و دخترانی که شاخصهای مذکور در آنها کمتر از 1- بود، مورد بررسی قرار گرفتند. مادران این دختران هفتهای یک بار به مدرسه دعوت شدند و به آنان در زمینههای تغذیه، سلامتی، برنامهریزی درسی و تحرک و ورزش آموزش داده شد. پنج ماه بعد، قد و وزن دختران اندازهگیری و شاخصهای وزن برای سن و قد برای سن مجدداً محاسبه گردید. دانشآموزان دختر ناحیه سه شیراز (که از نظر اقتصادی شبیه ناحیه چهار بودند)، به عنوان شاهد انتخاب شدند. مادران در گروه شاهد آموزش ندیدند و تمامی شاخصهای فوق در ابتدا و انتهای مطالعه اندازهگیری شد. دادههای جمعآوری شده، با استفاده از روش تحلیل روند خطی در نسبتها و آزمونهای آماری t زوج شده در سطح معنیداری 05/0 P £ مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها: مقایسه مقادیر فوق رشد معنیداری را در شاخص وزن به سن نشان داد (038/0> P ). تغییر معنیداری در شاخص قد به سن مشاهده نشد (34/0= P ). تغییرات شاخصهای فوق در گروه شاهد در این مدت معنیدار نبودند. انتقال دختران مورد مطالعه از ناحیه سوء تغذیه شدید و متوسط به ناحیه سوء تغذیه خفیف هم در این مدت زمان حائز اهمیت و معنیدار بود (05/0> P ). نتیجهگیری : در این مطالعه با استفاده از آموزش به والدین 25% دختران به رشد لازم رسیدند و رشد همه افراد دچار سوء تغذیه شدید بهبود یافت؛ به نظر میرسد آموزش تغذیه به مادران روش مؤثری در جهت کاهش سوء تغذیه دانشآموزان دختر باشد و لزوم برگزاری کلاسهای آموزشی برای مادران در زمینه تغذیه ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، مدل ادراکی، تغذیه، رشد
عنوان انگلیسی
The effect of health and nutrition education based on conceptual model to mothers on growth of their daughters attending junior high schools in Shiraz during 2006
چکیده انگلیسی مقاله
Back ground and Aim: According to the UNICEF’s Conceptual Model the behavior of those who somehow play a role in taking care of children significantly influences children’s growth as a feedback. Anthropometrical indices such as weight and height for age Z (HAZ and WAZ) are extensively utilized to determine malnutrition and growth rate. Materials and Methods: In a quasi experimental study, three girls’ junior high schools -randomly selected from the fourth educational district in Shiraz- were assessed with regard to heights, weights, and age utilizing EPI software. After HAZ and WAZ were measured, girls whose HAZ and WAZ were less than (-1) were included in the study. Mothers of these girls were invited to participate in a weekly training program on health, nutrition, and exercise/activity at school. Five months after the beginning of the program, the subjects were weighed, their height re-recorded, and HAZ and WAZ were re-measured. Girls of three similar schools from Educational District No 3(which was economically similar to No 4) were selected as the control group (CG), but mothers of these girls were not trained during this time, and all the relevant indexes were measured both at the beginning and at the end of the period of five months. Finally, the obtained data was analysed by means of linear trend in ratios, statistical paired-t, and independent t at the significant level of P≤0.05. Results: Significant growth (P=0.038) of WAZ, but an insignificant result regarding HAZ (P=0.34) were observed such changes were not significant among the CG. Transferring the girls under study from the area with severe/ moderate malnutrition to the area having slight malnutrition was proved to be significant during the period (P< 0.05). Conclusion: Educating parents about health and nutrition resulted in the expected growth indices among 25% of the girls and improvement of growth among all girls suffering from severe malnutrition.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, Conceptual model, Nutrition, Growth
نویسندگان مقاله
موسی صالحی | moosa salehi
شیراز- ص پ 71645-111
حمیدرضا طباطبایی | hamidreza tabatabaei
عباسعلی رمضانی | abbasali ramezani
عاطفه اصغریان | atefeh asgharian
مطهره حیدری | motahareh heidari
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-257&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
تجربی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات