این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
فرایند بازنگری برنامه های آموزشی در دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه ، بهداشت و تخصصی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: بازنگری برنامه های آموزشی بخشی از برنامه اصلاحات آموزشی است که سبب انطباق برنامه های آموزشی با پیشرفت های سریع تحقیقات و فناوری شده و موجب کارآفرینی، اشتغال مولد و تولید ثروت می شود. ماموریت آموزش عالی در حوزه سلامت تربیت منابع انسانی متعهد، متخصص، کار آمد مبتنی بر نیازهای بومی و ملی است. دراین مقاله تلاش شده است نقشه راه ( فرایند ) بازنگری برنامه های آموزشی اقدامی درجهت اجرایی نمودن بسته های تحول و نو آوری آموزش علوم پزشکی تدوین گردد . روش کار:بررسی متون وتجربیات صاحب نظران مشخص و از طریق برگزاری جلسات با گروه های بازنگری و اعضای هیِت های ممتحنه و یا کارگاه، تشریح گردید . یافته ها : پس از تشکیل گروه بازنگری و تعیین الگوی آن در مرحله اول، نیازسنجی از اعضای هیئتعلمی، مدیران محترم گروه، کارشناسان واحدهای آموزش، دانشآموختگان و در صورت لزوم نظرسنجی موردی از اساتید مجرب سایر رشتههای ارتباطات، کارآفرینی و ..... مورد تاکید قرار گرفت. سپس مقایسه کوریکولوم موجود با برنامه های ان رشته در سطح بینالمللی و یا رشتههای مشابه باید صورت گیرد . در مرحله سوم ضمن ساماندهی اطلاعات، با تمرکز بر کاربردیتر نمودن سرفصلهای دروس و رویکرد جامعهمحوری رشته موضوعات برنامههای درسی رشته تعیین می شود . سپس با اینده نگاری رشته، پیشنویس اولیه با بازخوانی دروس قبلی در کارگروه های هیئت ممتحنه، تهیه سیلابس جدید درسی بر اساس مهارتهای عملی ونقش های حرفهای دانشآموختگان تدوین می گردد . در آخرین مرحله با اعمال نظرات و دیدگاههای اصلاحی و رفت و برگشت از نظرات صاحب نظران، بازبینی نهائی برنامه آموزشی و ویرایشی برنامه صورت می گیرد . نتیجه گیری : اجرای صحیح فرایندهای فوق می تواند نقش مهمی در دستیابی به اهداف بازنگری در جهت تحول اموزش داشته باشد .
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرایند، بازنگری، برنامه آموزشی،
عنوان انگلیسی
The process of reviewing educational programs in the Secretariat of the Council for Basic Science, Health and Specialty Education
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: The revision of educational programs is part of the educational reform program that adapts educational programs to the rapid advances in research and technology and leads to entrepreneurship, productive employment and wealth generation. The mission of higher education in the field of health is the training of committed, expert, human resources based on native and national needs. This paper attempts to develop a roadmap (process) for reviewing training programs for the implementation of evolution and innovation programs of medical education Methodology: study of texts and articles and the point of experts , meetings with review groups and members of the dissertation or workshops Findings: After establishing the review group and determining its pattern in the first stage, the needs assessment of the faculty members, the managers of the group, the experts of the training units, the graduates and, if necessary, a case study of the professors of other fields of communication, entrepreneurship and ..... was emphasized. Then, compare the existing curriculum with the programs at the international level or similar disciplines. In the third stage, information organization is determined by focusing on the application of course syllabuses and the sociological approach of the subject field curriculum. Then, with field studies, the initial draft, by refreshing the previous lessons in the panels, is to prepare a new syllabus based on the practical skills and professional practices of the graduates. At the last stage, applying the comments and comments, and going back from the opinions of the experts, a final review of the curriculum and program editing is carried out. Conclusion: The proper implementation of these processes can play an important role in achieving the goals of the review in order to transform education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فرایند, بازنگری, برنامه آموزشی
نویسندگان مقاله
فرحناز خواجه نصیری |
استادیار، گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو کارگروه بازنگری دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، تهران، ایران
شهلا خسروی |
استادیار، گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسئول کارگروه بازنگری دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، تهران، ایران
معصومه خیرخواه |
استادیار، گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، عضو کارگروه بازنگری دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، تهران، ایران
جمشید حاجتی |
استاد، گروه ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی تهران، ایران
مریم اکبری لاکه |
استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.tebvatazkiye.ir/article_93272_bfbeaf2e437485780a3b3f8869ad4989.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-2060661.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات