این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب و تزکیه، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۱۰-۲۳

عنوان فارسی تعیین اثربخشی برنامه های آموزشی مدون کارکنان بیمارستان طالقانی تهران براساس الگوی کرک پاتریک در سال ۱۳۹۷
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کارکنان به طور مداوم نیاز به آموزش دارند که با استفاده از ارزشیابی جامع می توان از اثربخش بودن نتایج آموزش آگاه شد. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی برنامه های آموزشی مدون کارکنان بیمارستان طالقانی بر اساس الگوی چهارمرحله ای کرک پاتریک می باشد که در نهایت به تولید یک دستور العمل راهنما برای مراکز پزشکی منجر خواهد شد. روش بررسی:پژوهش از نوع توصیفی –پیمایشی ،جامعه آماری کارکنان اتاق عمل به تعداد 50 نفر و روش نمونه گیری غیر احتمالی آسان و حجم نمونه 48 نفر می باشد. بررسی داده ها مطابق با چهار مرحله مدل کرک پاتریک مشتمل بر سطوح واکنش(پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه رو در رو)، یادگیری(پیش و پس آزمون کتبی و آزمون های حیطه مهارتی ازجمله آسکی)، رفتار(ارزیابی 360 درجه) و نتایج(تغییر شاخص ها) بوده و داده ها به کمک نرم افزار Spss تحلیل گردید. یافته ها: میانگین نمرات در مرحله واکنش(136.35)،در مرحله یادگیری آماره t پیش و پس آزمون کتبی(12.93) و آسکی(8.45) ، مرحله رفتار،میانگین نمرات ارزیابی 360 درجه از دیدگاه سرپرستاران (7.96±55.83) و همکاران هم سابقه(6.92±44.27) و کم سابقه(4.76±39.85)خود فرد(3.01±57.5) بیماران (0.70±13.25) و مرحله نتایج، شاخص های بیمارستانی تفاوت معناداری وجود داشته است. نتیجه گیری: در مرحله واکنش شرکت کنندگان رضایت داشته و با توجه به تغییر معنا دار در نمره میانگین پیش و پس آزمون کتبی و آسکی یادگیری صورت گرفته و بر اساس تحلیل نتایج ارزشیابی 360 درجه از منظر پنج منبع ارزیابی تا 50% آموخته ها به محیط واقعی انتقال یافته و نهایتا باعث تغییر در شاخص بیمارستانی گردیده است. کلید واژه :ارزیابی اثربخشی ،برنامه های آموزشی مدون ،رویکرد کرک پاتریک
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی اثربخشی، برنامه های آموزشی مدون، رویکرد کرک پاتریک،

عنوان انگلیسی Evaluation of the Effectiveness of Staff In-Service Training System, Tehran Taleghani Hospital with Kirickpatrik Approach
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Employees are constantly in need of training, which by comprehensive evaluation can be aware of effectiveness of the educational outcomes. The purpose of this study was assessment of the Effectiveness of Staff In-Service Training System, Tehran Taleghani Hospital with Kirickpatrik Approach, which would ultimately be a guide for hospitals by producing a guideline. Materials and Methods: This is a descriptive-survey research. The statistical population was operating room staff about 50 people. The sampling method is Convenience sampling and the sample size is 48 people. Data analysis was performed in accordance with four level of the Kirkpatrick model including reaction levels (researcher-made questionnaire and face-to-face interview), learning (pre-post written tests and skill tests such as OSCE), behavior (360-degree evaluation), and outcomes (Change of indicators) and data were analyzed by SPSS software Results: Findings showed that mean scores in the reaction stage (136.35) and in the learning stage, t-test statistics of the pre and posttest in writing exam (12.93), and OSCE (8.45) and, in behavior stage the mean score of 360 degrees from the viewpoints of head nurses (55.83 ± 7.96) and colleagues (44.29 ± 6.92) And junior colleagues (39.85±4.75) self-assessment (57.5±3.01) patients (13.25 ±0.001) and in the result stage hospital indices were significantly different and change. Conclusion: At the reaction stage, the participants were satisfied and significant changes in the mean score of the pre-posttest of the written and OSCE shows that learning occurred. Based on the analysis of 360 degrees evaluation from the perspective of five sources of assessment about 50% of the learning transmit to the work place and that cause changes in the hospital's indicators.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهرام شایان |
استادیار گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران

نازلی نووزی راد |
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://www.tebvatazkiye.ir/article_93273_173b109a85b67ad07097ba5083a8aca9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-2060662.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات