این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۵۴-۶۹
عنوان فارسی
ارائه الگوی راهبردهای تجاریسازی محصولات و فناوری های نوین در شرکتهای دانشبنیان نوپا
چکیده فارسی مقاله
با آغاز عصر خردورزی، شرکتهای زایشی دانشبنیان به منظورهمافزایی علم و ثروت، توسعهی اقتصاددانشمحور، تجاریسازی پژوهش وتوسعه درحوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده بالا ایجاد شده اند. علیرغم پیشرفتهای سالیان اخیر، یکی از چالشهای پیشروی این شرکتها، خلق ثروت و تجاری سازی یافتههای پژوهشی است. براین اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه راهبردهای تجاری سازی فناوریهای نوین در شرکتهای دانشبنیان نوپا در حوزه فناوری اطلاعات برمبنای مطالعهای کیفی و با رویکرد اکتشافی-کاربردی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل؛ خبرگان دانشگاهی و مدیران دانشی فعال در شرکتهای دانشبنیان نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی با رویکرد گلوله برفی به تعداد 15 نفر انتخاب شدهاند. از حیث روش گردآوری اطلاعات به دو شکل مطالعات کتابخانهای و میدانی با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از طریق مدل شش مرحله ای تحلیل محتوا (تِم) کلارک و براون می باشد. برای سنجش روایی از شیوه معیار مقبولیت و قابلیت تایید و پایایی مصاحبه نیز از روش بازآزمون مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، نتایج تحلیل تِم منتج به ارائه نقشه راهبردی تجاریسازی فناوریهای نوین در شرکتهای دانشبنیان نوپا در حوزه فناوری اطلاعات گردید که از 5 راهبرد اصلی شامل؛ اصلاح نظام مدیریتی در شرکتهای نوپا، بهبود ارتباط شرکتهای دانش محور با صنعت، مدیریت اثربخش حقوق مالکیت فکری، افزایش اثربخشی نقش حاکمیتی دولت و فرهنگ سازی و 16 زیر راهبرد تشکیل یافته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجاریسازی، نقشه راهبردی، دانشبنیان، شرکتهای نوپا،
عنوان انگلیسی
The presentation of a strategy for the commercialization of products and new technologies in companies New Scientist
چکیده انگلیسی مقاله
With the advent of the era of rationality, the productive companies of the students have been created to enhance knowledge and wealth, to develop econometric studies, and to commercialize research and development in the field of superior and high value added technologies. Despite the advances in recent years, one of the challenges facing these companies is the creation of wealth and the commercialization of research findings. Accordingly, the present study aims at presenting strategies for the commercialization of modern technologies in the emerging science companies in the field of information technology based on a qualitative study with an applied exploratory approach. The statistical population of this research included: academic experts and knowledge managers active in the emerging science and technology companies in the field of information technology and statistical sample selected through a purposeful judging method with a snowball approach to 15 people. The method of collecting information in two forms of library and field studies is using semi-structured interviewing tools with experts and analyzing qualitative data through the six-step model of Clark and Brown's analysis of the subject. To assess the validity of the criterion of acceptability, reliability and reliability of the interview, the test method was also examined Finally, the results of the topic analysis led to the presentation of a strategic plan for the commercialization of new technologies in the emerging science companies in the field of information technology, which included five main strategies: the management system reform in startup companies, the improvement of the communication of knowledge companies Axis with industry, effective management of intellectual property rights, increasing the effectiveness of the role of government and culture, and 16 sub-strategies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالرسول کریمی یزدی |
گروه مدیریت بازرگانی واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
محمد حقیقی |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران،
تهمینه ناطق |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.tebvatazkiye.ir/article_93216_eaa78d76dd2b2056d68ebc16ebeff7f1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-2060665.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات