این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۷۰-۸۱
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی الگوهای مشارکت بخش دولتی و خصوصی در آموزش عالی علوم پزشکی در پنج قاره
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف : مشارکت بخش دولتی و خصوصی علاوه بر تأمین مالی پروژه به بهرهگیری از ظرفیتهای بخش خصوصی مانند دانش و تجربه تخصصی نیز توجه دارد. هدف این مطالعه تطبیق الگوهای مشارکت بخش دولتی و خصوصی در آموزش عالی علوم پزشکی در پنج قاره برای انتخاب مدل مناسب نظام آموزش پزشکی بود. روش بررسی: این پژوهش به بررسی تطبیقی مشارکت بخش دولتی و خصوصی آموزش عالی پرداخته است. با استفاده از کلید واژه های مرتبط با مشارکت عمومی خصوصی پایگاههای اطلاعاتی معتبر به علاوه وبسایت های دانشگاههای بزرگ در پنج قاره جستجو شد. نمونه گیری دانشگاه ها بر اساس انتخاب راهبردی، هدفمند و میزان دسترسی به اطلاعات انجام شده است. یافته ها: یکی از الگوهای خوب مشارکت استفاده از منابع بخش خصوصی برای آموزش کارآموزان در محیط کار واقعی بوده است که برای هر دو شریک دولتی و خصوصی سودآوری داشته است. شریک بخش خصوصی از نیروی کار ارزانتری برخوردار می گردد و شریک بخش دولتی در هزینه های خود صرفه جویی خواهد نمود. همچنین ارائه خدمات مشاوره ای و انتقال دانش از سوی بخش دولتی برای شریک بخش خصوصی از دیگرروشهای مشارکت بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد مشارکت بخش دولتی خصوصی در دانشگاههای علوم پزشکی با استفاده از منابع بخش خصوصی برای آموزش بالینی ظرفیتی قابل قبول باشد. به نحوی که سیاستگذاری آموزش، تنظیم مقررات مربوطه و نظارت بر کمیت و کیفیت آموزش به بخش دولتی و تامین محل یادگیری، انتقال دانش و تجربه تخصصی به بخش خصوصی محول گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزاد سازی، آموزش، دولتی، خصوصی، مشارکت،
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of Public Private Partnership Models in Higher Education and Medical Sciences of Five continents
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Public-private partnership reduces the project fund. Besides, it focuses on utilizing private-sector capacities such as knowledge and specialized experience. The aim of this study was to match the public-private partnership models in medical education in five continents to choose a suitable model for the medical education system. Methods and Materials: This study has compared the public-private partnership models in higher education. The valid databases and websites of major universities across five continents have been searched by proper keywords of public-private partnership. The sampling of universities was done based on strategic choice, purposefulness, and access to information. Results: One of the good models of the partnership was to use private sector resources to train trainees in the real work environment that has benefited both public and private partners. The private sector partner had cheaper labor and the public sector partner saved money. There were furthermore, another appropriate model was consulting and knowledge transfer services for the private sector by the public sector. Conclusion: It seems that using private-sector resources for clinical education as a public-private partnership in universities of medical sciences are suitable. On the other hand, the public sector lays education policy and regulation and monitors the quality and quantity of education. Correspondingly, the private sector will be responsible for providing learning space, transfer of knowledge and specialized experience.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد فراهانی |
استاد، گروه گوش و حلق و بینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
لیلا معصومی |
مدیر مرکز مطالعات و توسعه در آموزش پزشکی استاد یار- گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی همدان - ایران
معصومه رستمی معز |
کارشناس/مرکز مطالعات و توسعه آموزش ،عضو مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، همدان، خیابان شهید فهمیده، دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران.
زهرا خاموردی |
استاد، عضو مرکز تحقیقات دندانپزشکی، گروه دندانپزشکی ترمیمی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
مهناز خطیبان |
دانشیار،پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.tebvatazkiye.ir/article_93222_ddb6adb7edf99832f408d5d4bbe6b2a3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-2060666.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات