این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۳۴-۴۴
عنوان فارسی
اثربخشی صدادرمانی به روش توماتیس بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای مشکلات خواندن در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ تهران
چکیده فارسی مقاله
هدف: در رابطه با ماهیت اختلال نارساخوانی، عقیده بر نقص پیشرفت سلول های مغز در نواحی بینایی و شنوایی می باشد. شواهد قابل توجهی، منشأ عصب شناسی نارساخوانی را تأیید کرده اند، از جمله مداخلات نوین بر روی گروه کودکان مبتلا به نارساخوانی استفاده از رویکردهایی همچون صدادرمانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی صدادرمانی به روش توماتیس بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای مشکلات خواندن انجام شد. روش بررسی: این تحقیق از نوع مطالعات شبه تجربی است که برای اجرای آن ابتدا به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 14 نفر از دانشآموزانی که در مراجعه به کلینیک های مشاوره و توانبخشی شهر تهران، تشخیص نارساخوانی برای آنان ثبت شده بود، در جریان پژوهش قرارگرفته و به صورت نمونهگیری در دسترس و مساوی در دو گروه آزمایش (صدادرمانی به روش Tomatis) و کنترل (فاقد مداخله) قرار گرفتند. مرحله بعد آزمون های رنگ-واژه استروپ، تقویت حافظه فعال اِن بَک (N Back)، آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین (Wisconsin)و آزمون برج لندن (Tower of London) بر روی آزمودنی های اجرا گذاشته شد. سپس گروه آزمایش در 30 جلسه درمانی به صورت هفته ای3 بار که حدود 2 ساعت به طول انجامید، تحت مداخله قرار گرفتند، در پایان جلسه 30ام و همچنین 1/5 ماه پس از آن، مجدداً آزمودنی ها با آزمون های مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند و نمرات به دست آمده به ترتیب به عنوان نمرات پسآزمون و پیگیری در نظر گرفته شد. در نهایت داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری های تکراری نوع دو با نرمافزار SPSS-22 با مرز استنتاج آماری 0/05p
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Sound Therapy by Tomatis Method on Executive Functions in Dyslexic Students in Academic Years 2018-19 in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: with regard to the nature of cognitive and perceptual aspects, dyslexia is believed to be a defect in the development of brain cells in the visual and auditory areas. So significant evidence has confirmed the origin of dysfunctional neurology, one of the new interventions for a group of children with dyslexia is the use of approaches such as sound therapy, which little research has been conducted in Iran. Therefore, the present study was conducted with the aim of evaluating the effectiveness of sound therapy by Tomatis method on executive functions in dyslexic students. Methods: This study is an experimental study. From students who had been diagnosed with dyslexia admitted to counseling and rehabilitation clinics in Tephran, 14 students were selected via convenience sampling. Afterwards, they were divided into two experimental groups, experimental (sound therapy by the Tomatis method) and control group (without intervention). In the next stage, the Stroop Test, N-Back test, Wisconsin card sorting test (WCST) and tower of London (ToL) test were performed on the subjects of each of the two groups and the obtained scores were considered as pre-test scores. Then, an independent variable was applied, in other words, the experimental group received 30 sessions of treatment 3 times a week, about 2 hours in length led to the intervention of "sound therapy by the Tomatis method", while control group were just followed. At the end of intervention post-test was performed and then groups were followed up after 1.5 months. The data were evaluated using repeated measures ANOVA by statistical software SPSS-22 with p
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نرگس رحمانی | N Rahmani
Department of Psychology, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران
مهناز استکی | M Estaki
Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایران
بهشته نیوشا | B Niusha
Department of Psychology, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران
نشانی اینترنتی
http://jpsr.mums.ac.ir/article_14093.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/304/article-304-2061203.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات