این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
اخلاق وحیانی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۷-۴۸
عنوان فارسی
سبک تفکر اخلاقی درنهج البلاغه و دلالت های تربیتی آن
چکیده فارسی مقاله
بهرهگیری از معارف اخلاقی ـ تربیتی نهج البلاغه نیازمند فهم مقاصد کلام حضرت علی7 است تا فارغ از تحمیل معنایی، دلالتهای کلام آن حضرت روشن شود. این پژوهش با چنین هدفی انجام شده است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، به بررسی کلمات آن حضرت بپردازد و به کشف خطوط کلی و تفکر کلان امیرالمؤمنین7 در باب اخلاق هنجاری دست یابد و با در نظر گرفتن آن، دلالتهای روشی آن را استخراج کند. آنچه در این تلاش به بار آمد، نشان میدهد که آن حضرت7 ملاک بایستگی و نبایستگی یک عمل را در پیامدها و نتایج آن میدانند، به گونهای که فضایل و رذایل اخلاقی نیز بر اساس غایات آنها، به صدق و کذب اخلاقی متصف میشوند. از سوی دیگر، آن دسته از روایات که موهم دیدگاه فضیلتگرایانه است، نوعی تفکر غایتگرا را نشان میدهد و دلالتی بر فضیلتگرایی محض ندارد. غایتگرایی موردنظر آن حضرت7 از دیدگاههای موجود، ممتاز است، به این دلیل که مبدأ و منتهای این حرکت غایی، توحید است. شاید بتوان نام «غایتگرایی توحیدی» را بر آن نهاد. در باب دلالتهای تربیتی نیز آن حضرت برای نیل به غایتگرایی توحیدی از سه نوع اقدام تربیتی استفاده میکردند که بخشی متوجه شرایط مطلوب مربی است، بخشی به ظرفیتهای متربی برمیگردد و برخی نیز ناظر به محتوا و ابزار تربیت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Genre of Moral Though in Nahj al-Balagha and its Educative Implications
چکیده انگلیسی مقاله
Using the moral and educational knowledge needs understanding of the objectives of Imam Ali (p.b.u.h) to declare the implication of speeches of the Imam without semantic confusion. This paper has been written for this paper to analyze the speeches of the Imam, using the descriptive-analytical method, and discover the general theme and though of Imam Ali (p.b.u.h) concerning normative ethics, and by considering it, it finds the methodical implications of it. The result of this paper shows that the Imam considers the consequences and results of one action as the criterion for its necessity or non-necessity, in the way that moral virtues and vices gain their moral truth or falsity from their results. From other hand, the narrations seem to show virtuous views, suggesting a teleological though, and has no implication on virtuous view. The teleological view of the Imam is significant, since the beginning and the end of this final movement is the unity of God, and might be called the monotheistic teleology. On the educational implications, the Imam has been used three educational actions to attain the monotheistic teleology, some are regarding the ideal conditions of the instructor, some are regarding the capacities of the pupil and some are regarding the content and means of education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
روح الله شهریاری |
دانشآموختۀ حوزۀ علمیۀ قم و علوم تربیتی
سیدرضا هاشمی پیکر |
دانشآموختۀ حوزۀ علمیۀ قم و علوم تربیتی
حسین دیبا |
عضو هیأت علمی گروه تربیت اخلاقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشانی اینترنتی
http://ethics.isramags.ir/article_92602_bd249d8471a803dc55cef9d13954ffb8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/575/article-575-2063587.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات