این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
اخلاق وحیانی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۷۵-۱۰۶
عنوان فارسی
الگوی رشد اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده فارسی مقاله
در این جستار، تلاش میشود الگوی رشد اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی بازطراحی شود. این مقاله بر آن است که با تأکید بر امکان تحول اخلاقی، و معنایابی واژۀ رشد در آثار خواجه نصیرالدین، از طریق تعمیم تعریف استکمال، به مقایسۀ مفهومسازی وی از رشد اخلاقی با انگارۀ روانشناسان رشد بپردازد. تأکید اندیشمندان رشد اخلاقی، تعریف از طریق عوامل اخلاق است. ما پس از تبیین فرایند رشد اخلاقی، ماهیت رشد اخلاقی را از حیث کیفیت ترکیب و اولویت عوامل تعریف میکنیم. تحلیل مفهومی، گزارهای و تحلیل سیستمی از آثار طوسی، ابزار و روش تحقیق بوده است. طوسی همچون فلاسفۀ یونان به نقش شناخت در تحول اخلاقی اهمیت ویژهای داده است. استنباط و استدلال موضوعات کلی و جزئی اخلاقی ـ که منشأ رفتار است ـ از پیشانگارههای معرفتی عقل نظری، از طریق عقل عملی صورت میپذیرد. نقش عواملی چون عواطف، جنسیت، عوامل جسمانی، عوامل بیرونیـمحیطی نیز بررسی شده است. بر این اساس، کارکرد اخلاقی انسان، فرایندی فعال با خاستگاه سرشتی، متضمن نظمدهی رفتارهای آدمی توسط شناخت در بافت هنجارها و ارزشهای محیط است، به گونهای که در طول زمان و ممارست و تجربه، این انتظام برای انسان به صورت ملکه ـ که ارزشهای خودساخته زیربنایی رفتارند ـ درونی میشود. این تحول اخلاقی، به شکلی نظاممند همچون یک الگوی مرحلهای، از کودکی شروع به شکلگیری میکند و مراحل آن تا بزرگسالی ادامه دارد و در بزرگسالی نیز دارای سطوح و مراتب متعدد است. خواجه برای هر یک از این مراحل، اصول تربیتیای بیان کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طوسی، رشد اخلاقی، شناخت، استدلال اخلاقی، مراحل، عوامل،
عنوان انگلیسی
The Model of Moral Development from the Viewpoint of Nasir al-Din al-Tusi
چکیده انگلیسی مقاله
This essay redesigns the model of moral development from viewpoint of Nasir al-Din al-Tusi. Emphasizing on the possibility of moral evolution and finding the meaning of development in the works of Nasir al-Din al-Tusi, this paper compares his conception of moral development with Psychologists of growth from generalization of the definition of perfecting. The thinkers of moral development emphasize on the definition in terms of moral factors. Having explained the process of moral development, we define the nature of moral development from the aspects of the quality of composition and the priority of factors. The conceptual analysis, propositional analysis and systematic analysis from the works of Tusi have been the means and methods of this survey. Tusi, like Greek philosophers, has paid attention to the role of cognition in the moral evolution. The deduction and inference of general and particular moral subjects, the source of behavior, from the epistemological presumptions of the intellect is done from the way of practical reason. The role of factors like emotions, gender, bodily factors, exterior-environmental factors has been studied in this paper. Accordingly, the moral function of humans, active process with natural origin, entails the ordering of human behaviors by cognition in the context of environmental norms and values, in a way that during time and by exercising and experiencing, this order for humans will become an inner disposition, that is the underlying self-constructive values. This moral evolution, in a mannered form like a step by step model, begins its forming from the childhood and continues to the maturity, and on maturity has various levels and ranks. For each of these levels, Tusi has mentioned some educational principles.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرشته ابوالحسنی نیارکی |
عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران (نویسندۀ مسئول)
هاشم قربانی |
عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینی؛ قزوین
نشانی اینترنتی
http://ethics.isramags.ir/article_92607_e01002cfb22d70026f1ba9e58750f041.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/575/article-575-2063589.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات