این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۵، شماره ۵۱، صفحات ۱-۲۴

عنوان فارسی تحلیل محتوی الکتب العربیه للمرحله الثانویه الأولی فی ضوء نظریه الوصف الوظیفی للاستعمال اللغوی
چکیده فارسی مقاله ایجاد و تقویت توانش ارتباطی به منظور برقراری ارتباط با گویشوران، یکی از اهداف کلیدی کتاب‌های آموزشی زبان‌های خارجی است. کتاب‌های عربی مدارس ایران از این قاعده مستثنی نیست؛ لذا مؤلفان و معلمان این کتاب‌ها بایسته است با نقش‌های ارتباطی زبان آشنایی داشته باشند و بدان اهتمام ورزند. پژوهش حاضر، با روش تحلیل محتوا به بررسی نقش‌های زبانی در کتاب‌های عربی متوسطه اول بر اساس نظریه نقش‌گرایی زبان هالیدی (1978 م) ـ که یکی از شالوده‌های رویکرد ارتباطی است ـ پرداخته‌است. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش، نقش 1174 جمله در این کتاب‌ها تعیین شد، تعداد هر نقش و میزان پراکندگی آن محاسبه و درنهایت بسامد نقش‌ها مقایسه گردید. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که هر هفت نقش زبان هالیدی در این کتاب‌ها وجود دارد. نقش اطلاع‌رسانی و اکتشافی، بیشترین بسامد و نقش ابزاری و تخیلی کمترین بسامد را داشت. همچنین بسامد این نقش‌ها دارای اختلاف معناداری است. با توجه به ضعف این کتاب‌ها در توزیع متعادل نقش‌های زبانی و نیز تمرکز بر ایجاد مهارت «سؤال و جواب» می‌توان گفت این کتاب‌ها نمی‌توانند در ایجاد توانش ارتباطی موفق عمل کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی تحلیل محتوای کتاب‌های عربی متوسطه اول براساس نظریة نقش‌گرایی زبان
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم جلائی |
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان

فاطمة ایراندوست |
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_93131_358d872913d64c60c09c3924d657b1b6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-2063688.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات