این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
باغ نظر، جلد ۱۶، شماره ۷۸، صفحات ۲۷-۴۰

عنوان فارسی بررسی مفهوم طبیعت در آرایه‌های معماری دورۀ پهلوی براساس رهیافت گفتمانی
چکیده فارسی مقاله بیان مسئله: آرایه‌‌های برگرفته از طبیعت بخش جدایی‌‌ناپذیر معماری ایران بوده که با مخاطبان به گفت‌وگو نشسته است و دنیایی از باورها، ارزش‌ها و اندیشه‌‌ها را با استفاده از نقوش هندسی و غیر‌هندسی به تصویر می‌‌کشد. گذر زمان تغییرات ساختاری و معنایی بدیعی در آرایه‌های معماری ایجاد کرد، به‌طوری که در ایران دورۀ پهلوی، با تولد گفتمان‌های جدید، تزیینات معماری سیمایی متفاوت به خود گرفتند و مفاهیم متنوعی را به مخاطب عرضه کردند.هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی و تفسیر مفهوم طبیعت در آرایه‌‌های دورۀ پهلوی براساس رهیافت گفتمانی است.روش تحقیق: از نوع کیفی است، داده‌‌ها با مطالعات اسنادی و میدانی گردآوری شده‌ و برای تحلیل از تکنیک تحلیل گفتمان استفاده شده است. نتیجه‌‌گیری: تجلی طبیعت در آرایه‌‌ها، در قالب «صورت» و «محتوا» و از طریق معانی صریح و ضمنی، در معماری دورۀ پهلوی اول، با پیروی از گفتمان‌های ملی‌‌گرایی، سنت‌‌گرایی و غرب‌‌گرایی و تحت سیطرۀ «قدرت سیاسی-مذهبی» و در معماری دورۀ پهلوی دوم، با پیروی از گفتمان‌های سنت‌‌گرایی، تاریخ‌گرایی و مدرن‌گرایی و تحت سیطرۀ «قدرت فرهنگی-تاریخی» و «فناوری مدرن» است. این گفتمان‌‌ها از یک سو با نمایش عناصر قابل ادراک جهان پیرامون، که برگرفته از روایت‌‌های دورۀ باستان است، عقاید مذهبی و نظم کلاسیک در صورت آرایه‌‌ها را، از طریق تصاویر تجریدی و غیرتجریدی، به مخاطب نشان دادند و از سوی دیگر با بازنمایی معانی برگرفته از طبیعت، به‌ویژه نمادهای کهن‌الگویی، که در گذشته تجلی وحدت، قدرت و جاودانگی بودند، پیام‌‌های جدیدی را به مخاطب منتقل کردند. معانی تولید‌شده و پیامدهای اجتماعی حاصل از تجلی طبیعت در آرایه‌‌های دورۀ پهلوی در سایۀ «گفتمان‌های غالب و پدیدۀ قدرت» عبارت‌ است از مشروعیت‌‌بخشی به سیاست‌‌های حکومت، از طریق نمایش قدرت سیاسی حکومت و قدرت فرهنگی جامعه، ترغیب افکار عمومی و قانونی جلوه‌دادن سیاست‌های حکومت از طریق قدرت مذهبی، ایجاد همبستگی ملی و همسویی با تحولات جهانی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهیافت گفتمانی، طبیعت، آرایه، دورۀ پهلوی،

عنوان انگلیسی An Investigation of the Concept of Nature in Pahlavi’s Architecture Ornaments by Exploration of Discourse Approach
چکیده انگلیسی مقاله Problem statement: Nature-based ornaments are the integral part of Iranian architecture which has a kind of communication with the audiences picturing a world of values and thoughts by using geometric and non-geometric motifs. As time went by new structural and conceptual changes were created so that, by the birth of new discourses in Iran, in the Pahlavi period, they took a different appearance and presented various concepts to the audiences.Research objective: The purpose of the study is to identify and interpret the concept of nature in ornament of architecture in the Pahlavi period with exploration in discourse approach.Method: The present study was a qualitative research and data were collected by using documentary and field studies. For analyzing data, the discourse analysis technique was used.Conclusion: The concept of “nature” in ornament manifested itself following nationalism, traditionalism, and westernization discourses of the First Pahlavi under the domination of the “political-religious power” and traditionalism, historicism, and modernism discourses of the Second Pahlavi under the domination of the “cultural-historical power” and “modern technology”, through “form” and “content” in the form of implicit and explicit meanings in architectural orientations. These discourses are derived from the ancient narratives, Islamic beliefs, and the classical order in the ornament forms through abstract and non-abstract pictures by representing the perceptible elements of the world around. On the other hand, they transformed new messages to the audience, by representing the meanings derived from the archetype symbols (which in the past were the manifestation of unity, power, and immortality). The generated meanings and the social consequences of nature’s manifestation in the ornament Pahlavi period and in the context of “the dominant discourses and the power phenomenon” are: legitimizing the government’s policies, by displaying the government’s political power and the cultural power of society, creating national solidarity, and aligning with the world transitions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کیانوش فرجی |
پژوهشگر دکتری معماری، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران

قادر بایزیدی |
استادیار گروه معماری، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران

بهمن باینگانی |
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران


نشانی اینترنتی http://www.bagh-sj.com/article_96566_ec8fd6dc6b9ef823c7f998ed414563aa.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-2063771.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات