این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
باغ نظر
، جلد ۱۶، شماره ۷۸، صفحات ۴۱-۵۲
عنوان فارسی
تحلیلی بر طول سفرهای درون شهری با رویکرد جغرافی زمان: تأثیرپذیری از محدودیتهای فردی یا فرصتهای فضایی
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: طول سفر، بهمنزلۀ یکی از متغیرهای کلیدی رفتار سفر، بهنوعی بازتابدهندۀ میزان پایداری در حمل و نقل، کیفیت زندگی، قابلیت دسترسی افراد به مقاصد و تعادل فضایی در شهر است. هدف: باوجود مطالعات فراوان درزمینۀ رفتار سفر، تا کنون مطالعات کمتری به بررسی و تحلیل نقش عوامل مختلف در مسافت سفرهای غیرکاری درون شهری اختصاص یافتهاند. از این رو، هدف اصلی مقالۀ پیش روی بررسی تأثیر عوامل فردی و ویژگیهای کالبدی-فضایی مبدأ و مقصد سفر در مسافت سفرهای شهری با استفاده از چارچوب نظری جغرافی زمان است. روش تحقیق: روش پژوهش مقالۀ حاضر توصیفی-تحلیلی مبتنی بر استدلالهای منطقی و مشاهدات تجربی است. در این پژوهش براساس دیدگاه جغرافی زمان 9 عامل در سطح فردی و 9 عامل در مقیاس محلهای در سه دسته محدویت، شامل محدویتهای ظرفیتی، محدودیتهای وابستگی و محدودیتهای مقرراتی، تعریف شده است. بهمنظور آزمون تجربی چارچوب نظری نیز 30 ناحیۀ مطالعاتی در کلانشهر اصفهان انتخاب و دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. در تحلیل عوامل مذکور، ابتدا بهصورت نظری تأثیر بالقوۀ عاملهای مربوط به محدودیتهای سهگانه بر طول سفر تبیین شده و سپس، با استفاده از روش رگرسیون خطی، روابط مورد انتظار بهصورت تجربی آزمون شده است. نتیجهگیری: نتایج تحلیلها و یافتههای پژوهش نشان میدهد که طول سفر تابعی از متغیرهای هر سه نوع محدودیت است، اما نقش ویژگیهای کالبدی- فضایی در مسافت سفر شهروندان پررنگتر از عوامل فردی است، بهطوری که فاصله از مرکز شهر مهمترین عامل اثرگذار در طول سفر شهروندان است. علاوه بر این، اگرچه بهصورت نظری انتظار میرفت برخی عوامل مانند جنسیت، اندازۀ خانوار، تراکم کاربریهای تجاری و تنوع کاربریها در طول سفر تأثیر داشته باشند، در واقعیت در مدل تحلیل تجربی معنیدار نبودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Analysis of the Intraurban Trip Distance Using the Time Geography Framework; Influenced by Individual Constraints or Spatial Opportunities
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: Trip distance, as a key variable of travel behavior, represents the level of sustainable transportation, quality of life, individuals’ accessibility to spatial opportunities, and spatial balance among urban areas. Research objectives: Despite numerous research relating to travel behavior, few scant studies have investigated the role of different factors in explaining trip distance for non-work purposes. So, the main purpose of this paper is to investigate the role of both individual and physical-spatial factors (at trip origin and destination) on trip distance using the theoretical framework of time geography. Research method: The research method is descriptive-analytic based on logical reasoning and empirical observations. In this study, based on the g time geography framework, 9 factors at the individual level and 9 factors at the scale of the neighborhood are categorized into three sets of constraints including capacity constraints, coupling constraints, and authority constraints. In order to test the theoretical framework, 30 study districts in the metropolitan of Isfahan, Iran are selected and required data were collected using 1312 questionnaires. For analysis of the abovementioned factors, the potential impacts of the factors have been firstly explained and then, using the collected data and the linear regression technique, the expected relationships have been experimentally tested. Conclusion: The results and the findings of the research show that the variables related to all three types of constraints affect trip distance; and the role of physical-spatial characteristics in explaining trip distance is stronger than individual factors. Distance from the city center is the most important factor affecting trip distance. Also, although it was theoretically expected that some factors such as gender, household size, commercial density, and land use diversity affect travel length, they did not significantly appear in the empirical analysis model.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عنایتاله میرزایی |
پژوهشگر دکتری شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران
رضا خیرالدین |
گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی،دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
مصطفی بهزادفر |
دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران
دومینک مینو |
دپارتمان حمل و نقل، سلامتی و بهداشت، مؤسسۀ ایفستار، لیون، فرانسه
محمود محمدی |
دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_96567_9ca8a54087d70d98656933dad9da6184.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-2063772.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات