این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۳۶-۶۶
عنوان فارسی
در تقاطع جنسیت و ملیت: مادران افغانستانی و آموزش فرزندان
چکیده فارسی مقاله
تقاطعیافتگی توضیح میدهد که نظامهای سلطه همچون نظام طبقاتی، جنسیتی، و ملیتی چگونه در هماهنگی با هم عمل و یکدیگر را بازتولید میکنند. در این مقاله بر تجربه ستمدیدگی زنان افغانستانی در رابطه با نهاد آموزش تمرکز میکنیم. مردمنگاریِ نهادی روششناسی مناسبی برای مطالعه تجربه فرودستی است. این مردمنگاری تجربه مردم را در بستر روالهای نهادی حاکم مطالعه میکند. این پژوهش با نظر بهموقعیت زنان افغانستانی توصیفی از وظایف مادری آنان در قبال آموزش فرزندانشان بهدست میدهد. این که زنان افغانستانی که بهطور همهجانبه بهحاشیه رانده شدهاند، چگونه با این گونه وظایف مراقبتی مواجه میشوند از مهمترین محورهای این پژوهش است. موانع زبانی و بی/کمسوادی در تجربه آنان ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. فنون اصلی گردآوری دادهها مشاهده و مصاحبه بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تقاطع، جنسیت، زنان افغانستانی، سلطه، ملیت،
عنوان انگلیسی
Afghan Women in the Intersection of Gender and Nation: The Role of Mothers in Children’s Schooling
چکیده انگلیسی مقاله
Intersectionality explains how systems of domination such as class, gender, and nation converge and reproduce each other. Institutional ethnography is a suitable methodology for analyzing the experience of subordination since it explores people's experience in the context of institutional practices. This research describes Afghan mothers work regarding children's schooling taking into account their social status. National domination system benefits from Afghan women’s illiteracy to confine them in a lingual prison. Thus, Afghan women are put under a lot of pressure in the face of maternal responsibilities, as defined by education institution in the interest of dominant gender, nation, and class. Interview and observation are the main data collection techniques used in this research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ستاره هاشمی |
کارشناس ارشد دانشکده مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ
بهرنگ صدیقی |
استادیار جامعهشناسی دانشگاه رودهن
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_36915_b70ebff5ba2df6391bcf9474967ab554.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-2064171.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات