این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی ایران، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۲۷

عنوان فارسی اجبار و رفتارهای انحرافی: آزمون تجربی نظریه حمایت اجتماعی و اجبار افتراقی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تحقیق حاضر در پی بررسی قابلیت تبیینی نظریه حمایت اجتماعی و اجبار افتراقی در زمینه انحرافات اجتماعی است. روش: این پژوهش به‌صورت پیمایشی و با استفاده از توزیع پرسش‌نامه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام یافته است. نمونه‌گیری با روش طبقه‌ای متناسب با حجم انجام گرفته و حجم نمونه 400 نفر بوده است. اعتبار گویه‌های تحقیق با روش اعتبار محتوا و سازه و پایایی تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شده است. نتایج: نتایج حاصل از رگرسیون نشان می‌دهد که متغیر اجبار تأثیر مثبت و معنی‌داری بر رفتار انحرافی دارد. اما این ادعا که متغیر حمایت اجتماعی رابطه بین اجبار و رفتار انحرافی را تعدیل می‌دهد، توسط داده‌ها تأیید نمی‌شود. همچنین متغیر اجبار از طریق افزایش همالان بزهکار و تقویت ایده‌پردازی زورگویانه، بر رفتارهای انحرافی تأثیر دارد. در حالی­که متغیر اجبار از طریق افزایش خشم و کاهش خودکنترلی، موجب افزایش رفتارهای انحرافی نمی­گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اجبار، ایده‌پردازی زورگویانه، رفتار انحرافی،

عنوان انگلیسی Coercion and deviant behavior: experimental test of differential coercion and Social support theory
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The study investigates the explanatory power of Social Support Theory and differntal coercion in the field of social deciances. Method: This research has been carried out through a survey using questionnaire distributed among the student of Sistan and Baluchestan University. 400 students have selected through proportionate stratified sampling method. To measure of deviant behavior, four dimensions were considered. Validity of research measured by content validity and construct validity and reliability of research evaluated using Cronbach's alpha coefficient. Conclusion: The regression results show that coercion has positive significant relation to deviant behavior. But this claim that social support moderated relation of coercion deviant behavior not confirmed. Also, coercion by increasing of delinquent peer groups and coercive ideation strengthen effect on deviant behavior. Whereas coercion by increasing anger and decreasing self-control don’t make to increase of deviant behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا حسنی |
دکترای جامعه شناسی، استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان

فاطمه محمدزاده |
کارشناس ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران و مدرس دانشگاه پیام نور

محمدعثمان حسین بر |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان

عبدالرسول حسنی فر |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان


نشانی اینترنتی http://www.jsi-isa.ir/article_36917_bcec7d92e1e0d5c6a9faf0213e58ab7c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-2064173.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات