این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی ایران، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۳-۲۶

عنوان فارسی تحلیلی بر احساس تعلق مردم به جامعه در حال تغییر ایران و عوامل موثر بر آن (موردمطالعه: شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله موضوع این مقاله سنجش میزان احساس تعلق به جامعه ایران و عوامل مؤثر بر آن است. تعلق اجتماعی در دو بعد تعلق عاطفی و تعلق عملی تعریف و با بهره­گیری از روش پیمایش و استفاده از پرسش‌نامه محقق­ساخته در طیف لیکرت و تکنیک نمونه‌گیری خوشه‌ای از مناطق 22 گانه تهران، 1016 پرسش‌نامه صحیح از ساکنین 18 تا 65 سال به‌دست آمد. یافته‌ها نشان داد که تعلق به جامعه ایران در سطح متوسط قرار دارد و متغیرهای تعلق دینی، اعتماد اجتماعی، خِردگرایی و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با میزان احساس تعلق رابطه دارد. همچنین متغیرهای زمینه‌ای تحصیلات، سن، وضع تأهل، با متغیر وابسته رابطه دارد. مدل‌های رگرسیونی چندگانه نشان داد که مجموع متغیرهای مزبور 325/0 تغییرات تعلق عاطفی و 321/0 تغییرات تعلق عملی را تبیین می‌کند. خِردگرایی و تعلق دینی الگوهای متفاوتی را از تأثیر بر ابعاد تعلق اجتماعی نشان داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study of the Sense of Belonging to Iranian Society and its Influential Factors
چکیده انگلیسی مقاله The present paper attempted to measure the sense of belonging to the Iranian society and studied its influential factors. The social belonging variable was defined in two dimensions: emotional belonging and practical belonging. For this purpose, we selected 1016 people from the 22 regions of Tehran as our sample and distributed the researcher-made questionnaire to them. The research findings revealed that belongingness in Iranian society is at an average level and the variables of religious belonging, social trust, rationality, and socio-economic status have associations with the belongingness. They also demonstrated that the background variables such as educational level, age, and marital status are related to the dependent variable explained 0/325 changes in emotional belonging and 0/321 in practical belonging. We also realized that rationality and religious belongings had influenced social belonging differently.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد صادقی جعفری |
مربی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره تهران

بهجت یزدخواستی |
دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان

مصطفی اجتهادی |
دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://www.jsi-isa.ir/article_36646_bf67f2ff31cada2480339fe9cab1c47d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-2064176.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات