این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۲۷-۶۷
عنوان فارسی
طبقه اجتماعی و رتبه کنکور: مطالعهای انتقادی در دانشگاه بوعلی سینای همدان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر، با رویکردی انتقادی و با الهام از نظریه بازتولید فرهنگی بوردیو به بررسی رابطه طبقه اجتماعی و موفقیت در کنکور در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینای همدان میپردازد. پژوهش حاضر از نوع پیمایش و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. جمعیت آماری شامل (12500نفر) و حجم نمونه تعداد 370 دانشجو است که با استفاده از فرمول کوکران برای دادههای کمی و روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. بنابر یافتههای بهدست آمده، بین سرمایۀ اجتماعیِ شبکهای و هوش شناختی از یک سو و رتبه کنکور از سوی دیگر رابطه معنادار وجود داشت. یافتههای حاصل از آزمونهای تفاوت بیانگر عدم وجود تفاوت بین اخلاق کار طبقات بالا و پایین، عدم وجود تفاوت طبقاتی بین دانشجویان رشتههای محبوب و کمتر محبوب و نیز عدم وجود تفاوت در میزان امیدواری به آینده بین این دو دسته از دانشجویان، و همچنین وجود تفاوت هوشی بین انان و رابطه معکوس ناامنی غذایی با هوش شناختی بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Social Class and Concour Performance: A Critical Study at the Bu-Ali Sina University of Hamedan
چکیده انگلیسی مقاله
The study examines the relationship between social class and university entrance exams at the Bu-Ali Sina University of Hamedan, using Bourdieu's theory of cultural reproduction. We did a survey and employed a questionnaire. In addition, we used a stratified random sampling method and chose 370 students as a sample from the research population which consisted of 12500 students. Bivariate analyses showed that there was no meaningful relationship between social class, work ethic, hope, and food security and the rank of the entrance exam, but there was a meaningful relationship between social capital network, and IQ and the rank of entrance exam. The findings also demonstrated that there was a meaningful difference between IQ and performance in the examination in popular and less popular fields, i.e. the students of popular fields answered the IQ questions quickly. But both groups of students had no difference in hope. And there was no difference between social class and performance in popular and less popular fields. Furthermore, we found an inverse relationship between food security and IQ rate.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد کریمی بهروزیان |
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه گیلان
نـادر افقـی |
استادیار گـروه عـلوم اجتماعـی دانشگاه گیلان
حمید عباداللهی چنذانق |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_36647_61b49cb5be2a596f34cdf033ed8d5c17.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-2064177.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات