این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۲۴

عنوان فارسی مسأله تخصیص دینامیک و گسسته پهلوگاه در پایانه کانتیری با لحاظ اثر جزر‌‌ و مد
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش مسئله تخصیص دینامیک و گسسته پهلوگاه با هدف کمینه کردن میزان تاخیر خروج کل کشتی‌ها در بندر کم‌عمق شهید رجایی ایران مورد مطالعه قرار گرفته است. مشکل بندر کم عمق شهید رجایی عمق کم کانال دسترسی آن است. توضیح اینکه وقتی که جزر اتفاق می‌افتد کشتی‌هایی که عمق آبخور زیادی دارند قادر به عبور از کانال نیستند و باید منتظر بمانند تا مد اتفاق افتاده و عمق کانال دسترسی به حد قابل عبوری برسد. مدل پیشنهادی این پژوهش یک مدل خطی عددصحیح مختلط است که قادر است اثر پدیده جزرومد در کانال دسترسی بر مسئله تخصیص پهلوگاه را با هر دقتی در نظر بگیرد. برای اعتبارسنجی مدل، ابتدا نتایج وضع موجود عملیات تخلیهوبارگیری بندر شهید رجایی با نتایج حاصل از مدل پیشنهادی مقایسه شده است. نتایج نشان داده‌اند مدل پیشنهادی میتواند مقدار تاخیر خروج کشتیها را به مقدار قابل ملاحظهای کاهش دهد. سپس به بررسی حساسیت مدل نسبت به عمق کانال دسترسی پرداخته شده است. نتایج نشان داده‌اند که لایروبی کانال می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش تاخیر خروج کشتی‌ها و بهبود عملکرد بندر کانتینری شهید رجایی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Dynamic and discrete berth allocation problem in container port considering tidal effect
چکیده انگلیسی مقاله In this paper a dynamic and discrete berth allocation problem with objective of minimizing total departure delay in Shahid-Rajaee container port is studied. The matter in Shahid-Rajaee container port is low depth of its access channel. When low-depth tide occurs, vessels with deep-draft are not able to pass the channel. Thus they have to wait until high-depth tide occurs and the draft of access channel reach to a passable depth for the vessels. The proposed model is a mix integer linear programming model that is able to consider the effect of tidal phenomenon with each accuracy degree. For evaluating validation of the proposed model first the proposed model is compared to existing operations of Shahid-Rajaee container port. The results show that applying the proposed berth allocation model can improve operations and significantly decrease vessel delayed departures. Next sensitivity analysis for depth of the access channel is proposed. The results have shown dredging of the access channel could have significant influence in reducing departure delays and improving the operation quality of Shahid-Rajaee container port.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالرضا شیخ الاسلامی |
استادیار دانشکده مهندسی عمران، گرایش برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، ، دانشگاه علم‌وصنعت ایران

مهدی مردانی |
کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی عمران، گرایش برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشگاه علم‌وصنعت ایران

احسان ایازی |
دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی عمران، گرایش برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشگاه علم‌وصنعت ایران


نشانی اینترنتی http://ijmt.iranjournals.ir/article_33775_3eaa286c2ebdc422a428902f0a7eb91a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/817/article-817-2064527.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات