این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۹-۱۵

عنوان فارسی تاثیر برنامه آموزشی بر آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به آنژین صدری ناپایدار در بیمارستانهای دانشگاهی شهر مشهد، نتایج یک مداخله
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بیماران مبتلا به آنژین صدری ناپایدار، بیش از نیمی از موارد بستری در بخش مراقبتهای ویژه قلبی را تشکیل می دهند. بستری شدن مجدد بسیاری از این بیماران، ناشی از نداشتن اطلاعات کافی و عدم پیروی از توصیه های پزشکی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در میزان آگاهی و نگرش بیماران بستری مبتلا به آنژین صدری ناپایدار انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه مداخله ای، 180 بیمار بستری مبتلا به آنژین صدری در دو گروه مداخله و شاهد (هر گروه 90 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند. پرستاران و پزشکان تعلیم یافته بخش قلب و عروق یکی از بیمارستانهای دانشگاهی شهر مشهد، به مدت 2 ماه به آموزش بیماران گروه مداخله پرداختند. داده ها با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری و سپس با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS (11.5) و STATA (8.0) و آزمونهای Chi-Square و آنالیز کوواریانس، در سطح معنی داری a=0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: پس از تعدیل برای اثر نمره اولیه میزان آگاهی افراد مورد مطالعه، میانگین این نمره در گروه مداخله به طور معنی داری بیش از گروه شاهد بود (P< 0.0001)؛ همچنین انجام مداخله باعث مطلوبتر شدن وضعیت نگرش در گروه مداخله شد (P< 0.0001). هیچ تغییر بارزی در این متغیرها در گروه شاهد مشاهده نشد.نتیجه گیری: امکان بهره بردن از قابلیتهای آموزشی پرستاران در ارتقای آگاهی و تغییر جهت مطلوب نگرشهای بیماران به میزان قابل توجه و ثمربخشی وجود دارد؛ بنابراین شایسته است به منظور ارتقای کیفیت زندگی بیماران قلبی، ارایه خدمات آموزشی توسط پرستاران با برنامه ریزی مدون انجام پذیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of an educational program on knowledge and attitudes of angina patients in Mashhad, Iran: Results of an intervention
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Unstable angina (UA) patients are the majority of hospitalized patients in CCU exposed to high probability of recurrence. Most often re-hospitalization of these patients is due to lack of enough information and not obeying medical advice. The main objective of this study was to determine the impact of an educational intervention based on Health Belief Model on knowledge and attitudes of unstable angina patients in Mashhad university hospitals. Materials and Methods: An interventional study was conducted on 180 patients with unstable angina, consisting of 90 cases and 90 controls, who were hospitalized in the Heart Wards of two university hospitals in Mashhad. Randomly, the patients of one of these hospitals were selected as the case (intervention) and those in the second as control group (90 patients each). Professional physicians and nurses instructed the patients in the intervention group before and after discharge for two months. Data were obtained through a questionnaire before and after intervention in both groups. Then, the data were analyzed by SPSS (11.5) & STATA (8.0) software’s, using chi-square and ANCOVA tests. In all statistical analyses α=0.05 was taken as the significant level. Results: The analysis of covariance (ANCOVA) showed that, compared with the subjects’ pre-intervention knowledge status score, there was a significant increase in the score of the intervention group (P< 0.0001). The intervention resulted in improving the attitude status in the group (P< 0.0001). But there was no significant increase in these variables in the control group. Conclusion: It is possible to use nurses' capacities in improving heart patients' knowledge and attitudes. Thus, it is necessary that instructional service by nurses be offered under a well-planned program in order to improve the quality of life of heart patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا شیدفر | mohammad reza mr shidfar
مشهد، میدان فلسطین، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده علوم پیراپزشکی و بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

مصطفی حسینی | m hosseini


داوود شجاعی زاده | d shojaei zadeh


نازیلا اساسی | n asasi


فرشته مجلسی | f majlesi


سعید ناظمی | s nazemi



نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-124&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات