این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۹، شماره ۲۷، صفحات ۷-۴۰
عنوان فارسی
مقایسه رویکردهای مطالعه، هدفهای پیشرفت و صفات شخصیت پذیرفتهشدگان و پذیرفتهنشدگان در آزمون کارشناسی ارشد
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای این پژوهش، مقایسه رویکردهای مطالعه، هدفهای پیشرفت و صفات شخصیت پذیرفتهشدگان و پذیرفتهنشدگان در آزمون کارشناسی ارشد بود. نمونهپژوهش، 260 نفر از دانشجویان دانشگاه رازی شامل 130 دانشجوی پذیرفته شده و 130 دانشجوی پذیرفته نشده در آزمون ارشد بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه تجدیدنظر شده دوعاملی فرایند مطالعه (بیگز، کمبر و لانگ، 2001)، پرسشنامه هدفهای پیشرفت (الیوت و مکگرگور، 2001) و سیاهه پنج عامل بزرگ شخصیت (جان، دوناهو و کنتل، 1991).روشتحلیلدادهها تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل تشخیص بود. بر اساس یافتهها در رویکردهای مطالعه، هدفهای پیشرفت و صفات شخصیت، تفاوتهای مهمی بین پذیرفتهشدگان و پذیرفتهنشدگان وجود دارد. نتایج تحلیل تشخیص نیز نشان داد که میتوان با ضریب اطمینان 3/77 پذیرفتهشدگان و پذیرفتهنشدگان در آزمون ارشد را بر اساس این سه متغیر پیشبینی کرد. بر اساس نتایج پژوهش میتوان گفت دانشجویانی که کمتر از رویکرد سطحی مطالعه استفاده کرده و هدفهای پیشرفتشان مهارتی- اجتنابی، عملکردی- اجتنابی، و عملکردی- گرایشی نبوده و صفات شخصیتی وظیفهشناسی و گشودگی نسبت به تجربه در آنان بالا و صفت روانرنجورخویی در آنها پایین باشد بیشتر احتمال دارد که در آزمون کارشناسی ارشد موفق شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Comparison of Study Approaches, Achievement Goals and Personality Traits between Who Were Accepted and not Accepted in Master Test
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to compare approaches, achievement goals and personality traits between accepted and not accepted students in master test. The sample consisted of 260 Razi University students that included 130 accepted and 130 not accepted students in Master test. Revised Study Process Questionnaire (Biggs, Kember, & Leung, 2001), Achievement Goals questionnaire (Elliot & McGregor, 2001) and Big Five Inventory (John, Donahue & Kentle, 1991). Data analysis methods were multivariate analysis of variance and discriminant analysis. The results showed there are significant differences between study approaches, achievementgoals and personality traits of accepted and not accepted students. As well as discriminant analysis showed that according to these three variables, the accepted and not accepted students of master test can be predicted with a confidence coefficient of 77.37. According to present study results, it can be stated that students who do not use surface study approach and do not have mastery-avoidance, performance-avoidance and performance-approach achievement goals, and have high conscientiousness and openness to experience and low neuroticism are more likely to succeed in master test.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عیسی برقی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان-تبریز
صادق صیادی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان-تبریز
مسلم امیری |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان-تبریز
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_37150_4ce2dd59bc704b214aaaca0b57390770.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-2065682.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات