این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۹، شماره ۲۷، صفحات ۷۵-۱۰۲
عنوان فارسی
روایت معلمان ابتدایی از اجرای ارزشیابی توصیفی: تحقیق کیفی
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی ادراک معلمان درباره طرح ارزشیابی توصیفی در مدرسههای ابتدایی بود. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارنگاری بود. شرکتکنندگان در پژوهش 32 نفر از معلمان شهر سبزوار در سال تحصیلی 96-1395 بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته گردآوری و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیهوتحلیل شد. از مجموع 127 کد مفهومی یافتههای این پژوهش، در کدهای محوری مربوط به دانشآموزان (راحتطلب شدن دانشآموزان، کم شدن استرس، کاهش سواد، مشخص نشدن توانایی واقعی، سردرگمی، کاهش انگیزه تحصیلی، کاهش رقابت سازنده، جمعیت زیاد) و محورهای مربوط به معلم (وقتگیر بودن، سلیقهای عمل کردن، نبود امکان مقایسه دانشآموز با خودش، ایجاد فرصت برای معلمان کم انگیزه، دخالت مدیریتها در ارزشیابی) و والدین نیز در محور رضایت نداشتن و آگاهی والدین قابل ترسیم است. نتایج پژوهش نشان داد که طرح ارزشیابی توصیفی دارای ضعفهایی است که میتوان این ضعفها را در رابطه با اثراتی که بر دانشآموز، معلم و والدین دارد، بیان کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روایت معلمان، ارزشیابی توصیفی، پدیدارنگاری،
عنوان انگلیسی
Elementary Teachers' Narrative of the Implementation of the Descriptive Evaluation: A Qualitative Research
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to investigate the viewpoints of elementary teachers on the descriptive evaluation project in elementary schools. Accordingly, a phenomenological qualitative research method was applied. The participants of the study were 32 teachers from Sabzevar city in the academic year of 2016-2017. They were selected by objective sampling method. Data were collected using semi-structured interviews and analyzed by Strauss and Corbin method in three stages of open, axial and selective coding. Out of 127 conceptual codes of the research findings, the student-centric codes (Students becoming comfort-loving, stress being reduced, literacy being reduced, real capability not recognized, confusion, reduced academic motivation, Reduced constructive competition, high population), teachers-related axes (being time-consuming, personalization, no chance for students’ self-comparison, enhancing chances for teachers with low level of motivation, the involvement of managers in evaluation) and parents (also focused on their lack of consent and awareness) could be traced. The results of the study showed that the descriptive evaluation plan has weaknesses that can be expressed in terms of the effects they have on students, teachers and parents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امینه محبی امین |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری
رضا صابری |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان تهران
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_37152_f52f278dd2ff28992f1da0639a0982c6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-2065684.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات