این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۹، شماره ۲۷، صفحات ۱۰۳-۱۲۸
عنوان فارسی
شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس استادان از دیدگاه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد)
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی از اجرای این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بهصورت ترکیبی- اکتشافی متوالی و با استفاده از دو روش پیمایشی و تحلیل مضمون انجام گرفت. جامعه آماری بخش کیفی اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده بهداشت بودند که از طریق مصاحبه با 26 مشارکتکننده صورت پذیرفت. تحلیل مضامین از طریق کدگذاری باز و محوری انجام گرفت. نتایج این بخش نشان داد که مؤلفههای تأثیرگذار بر کیفیت تدریس استادان شامل 4 مضمون اصلی: مهارتهای آموزشی، دانشپژوهی، و مهارتهای بین فردی و ارتباطی، ویژگیهای فردی و حرفهای استادان و 20 زیرمضمون است. جامعه آماری بخش کمی، شامل دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در سال 97- 96 مشغول به تحصیل بودند و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 225 نفر برآورد شد. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری و با بهرهگیری از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی و t تکگروهی تحلیل شد. یافتههای بخش کمی بیانگر آن است که از بین مؤلفههای شناسایی شده، مهارتهای بین فردی و ارتباطی استادان، مهمترین مؤلفه کیفیت تدریس از دیدگاه دانشجویان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying the Effective Components of the Quality of Professors’ Teaching from the Students' Point of View at Mashhad University of Medical Sciences, Faculty of Health
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this study was to identify those components impacting on teaching quality in the Faculty of Health at Mashhad University of Medical Sciences. In terms of its goal, this research is an applied one and the research method is a combination of quantitative and qualitative methods of exploratory research using two survey methods and thematic analysis. In the qualitative stage, using semi-structured interviews with 24 faculty members and students of the Faculty of Health of Mashhad University of Medical Sciences, the data gathered were saturated. The analysis of the content was done through open and axial coding. The results of this section showed that the components affecting the teaching quality of the professors included four main themes: educational skills, scholarship, interpersonal and communication skills, and individual and professional characteristics of professors and 20 sub-themes. The statistical population of the quantitative section included students of the Faculty of Health at Mashhad University of Medical Sciences who were studying in 1996-1997. The sample was estimated 225 people using the Cochran formula. Data were gathered using a researcher-made questionnaire. They were then analyzed using confirmatory factor analysis and t single-group. The findings of the quantitative section indicated that among the identified components, interpersonal and communication skills between faculty members were the most important components of teaching quality from the students’ perspective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیرحسین کیذوری |
استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
سید احمد محمدی حسینی |
دانشآموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، ایران
الهام سلیمانی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_37153_8865db5973702095b7c0115d786032b0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-2065685.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات