این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۹، شماره ۲۷، صفحات ۱۲۹-۱۶۷
عنوان فارسی
طراحی الگوی شایستگی معلمان شیمی دوره متوسطه دوم
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای این پژوهش، طراحی الگوی شایستگی معلمان شیمی بود و با روش آمیخته انجام گرفت. بخش کیفی با اجرای دیکوم، شایستگیهای معلمان شیمی، مشخص و با مصاحبه و نشست تخصصی، ابعاد و مؤلفههای آن تعیین شد. جامعه آماری، خبرگان آموزش شیمی به تعداد ده نفر بود که با روش نمونهگیری هدفمند برای دیکوم انتخاب شدند. با مصاحبه و نشست تخصصی، ابعاد شایستگی، تعیین و سپس الگوی شایستگی طراحی و برای تأیید آن، پرسشنامه تدوین شد. روایی آن با نظرات متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 918/0 به دست آمد. جامعه آماری بخش کمی، 186 معلم شیمی در استان زنجان بود که با روش تصادفی و جدول مورگان، 144 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با گردآوری پرسشنامه و تحلیل دادهها با نرمافزار LISREL، با آزمون تحلیل عاملی تأییدی، روایی سازه تأیید شد. مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود و رابطه معنیداری میان متغیرهای آشکار و سازههای پنهان (ابعاد) به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد: شایستگی معلمان شیمی در حوزه دانش و مهارت شامل شش بُعد مدیریتی، فناوری - پژوهش، دانش موضوعی، فرهنگی، تدریس حرفهای و دانش تربیتی و در حوزه نگرش و صفات رفتاری، شامل سه بُعد فردی، رفتاری- اجتماعی و حرفهای است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل شایستگی، معلمان شیمی، دیکوم، صلاحیتهای حرفهای، تحلیل شغل،
عنوان انگلیسی
Designing a Competency Model for Grade 2 High School Chemistry Teachers
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the research has been to design a competency model for chemistry teachers. It was conducted using a mixed method. In the qualitative section, via Dacum, chemistry teachers’ competencies were identified and its dimensions and components were also determined. The statistical population included experts in teaching chemistry through the interview and the specialized meeting. Ten experts were selected by purposeful Sampling for Dacum. Firstly, the dimensions of the competency were determined through the interview and the specialized meeting and then the competency was designed; a questionnaire was also designed to confirm it. Its validity was assessed using the comments of specialists and its reliability was obtained through Cronbach's alpha of 0.918. In the quantitative section, the statistical population included 186 chemistry teachers in Zanjan province. Applying the random method and according to Morgan table, 144 people were selected. After collecting the questionnaires, the data were analyzed using LISREL software; the validity of the construct was confirmed by CFA, and the Competency model was approved. The model had an acceptable fit for purpose. A significant relationship was found between obvious variables and hidden structures (dimensions). The research results showed that the competency of the chemistry teachers in the areas of knowledge and skills includes six dimensions of management, technology/research, subject knowledge, culture, professional teaching and educational knowledge, and in the areas of the attitude and behavioral characteristics, it includes three dimensions: individual, behavioral, and professional.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسماعیل اولا |
دانشجوی دکتری شیمی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران و مربی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
نعمت الله ارشدی |
استادیار گروه شیمی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
نعمت الله موسی پور |
دانشیار دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
غلامرضا یادگارزاده |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_37154_704f153ce1de517acf230810c7871d3e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-2065686.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات