این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۳۷-۶۰

عنوان فارسی تملق سازمانی در سازمان های دولتی
چکیده فارسی مقاله یکی از چالش­های مهم مدیران سازمانی، توانمندی در زمینه پرهیز از رفتارهای مخرب است؛ رفتارهایی همانند تملق سازمانی که می­تواند بر نگرش و ادراک نیروی انسانی تأثیر منفی داشته باشند. پژوهش حاضر، به‌منظور فهم پدیده تملق سازمانی انجام شده است. روش تحقیق به‌صورت کیفی و مبتنی‌بر نظریه‌پردازی داده­بنیاد است. نمونه‌گیری به روش نمونه‌گیری نظری و با بهره‌مندی از تکنیک‌های هدف‌مند و گلوله برفی انجام شد و برمبنای آن 20 مصاحبه با خبرگان سازمان­های دولتی صورت گرفت. تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به الگوی تملق سازمانی برمبنای نظریه‌پردازی داده‌بنیاد در شش وجه منتهی شده است: 1. شرایط علی (منفعت­طلبی و سطح پایین مهارت و توانمندی نیروی انسانی)، 2. پدیده اصلی (تملق سازمانی)، 3. شرایط مداخله­گر (سبک رهبری و ویژگی­های شخصیتی)، 4. شرایط زمینه‌ای (فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی)، 5. راهبردهای اصلی (عدم شفافیت در فرایندهای سازمانی و ضعف الگوهای شایسته­سالارانه) و 6. پیامد اصلی (افت سرمایه اجتماعی و افزایش رفتارهای منفی در سازمان).
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تملق، تملق سازمانی، رفتار مخرب، سرمایه اجتماعی، شفافیت،

عنوان انگلیسی Organizational Flattery in Public Sector
چکیده انگلیسی مقاله One of the important challenges of public sector managers is the ability to manage destructive behaviors such as organizational flattery that can negatively influence attitudes and perceptions of human resources. The present study is conducted to understand the phenomenon of organizational flattery. The research methodology is qualitative and based on the grounded theory. The sampling was conducted using theoretical sampling and using purposive and snowball sampling techniques. Based on this, 20 interviews were conducted with the experts of public sector organizations. Analysis of the data obtained from the interviews during the open, axial and selective coding process, resulted in a formal organizational pattern based on the grounded theory in six areas: (1) casual conditions (profitable and low level of skills and abilities of manpower), (2) main phenomenon (Organizational flattery), (3) interventional conditions (leadership style and personality traits), (4) context (organizational culture and organizational structure), (5) main strategies (lack of transparency in organizational processes and weaknesses in meritocracy) and (6) Main Outcome (Social Capital weakness and Increased Negative Behavior in the Organization).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی پارسائی |
دانشجوی دکترا دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

علی نقی امیری |
استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری ،پردیس فارابی دانشگاه تهران ،قم ، ایران

حسن زارعی متین |
استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری ،پردیس فارابی دانشگاه تهران ،قم ، ایران

حمیدرضا یزدانی |
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری ،پردیس فارابی دانشگاه تهران ،قم ، ایران

عبدالله توکلی |
دانشیار، گروه مدیریت، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://obs.sinaweb.net/article_36393_57012056973aac68455f0e38ff01d6d4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-2065842.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات