این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۶، شماره ۹۸، صفحات ۸۵-۱۱۱
عنوان فارسی
سواد آماری و فرهنگ عمومی نسبت به پیمایش
چکیده فارسی مقاله
امروزه معنای سواد از توانایی خواندن و نوشتن یا توانایی بهکاربردن زبان برای خواندن، نوشتن، گوشدادن و سخنگفتن که تنها تأمینکننده سطحیترین لایه ارتباط است، به فهم مفاهیم، انگارهها و اندیشهها تغییر یافته است و «باسواد» به فردی اطلاق میشود که توانایی شناخت، درک، تفسیر، ساخت، برقراری ارتباط و محاسبه در استفاده از مواد چاپشده و نوشته شده مربوط به زمینههای گوناگون را داراست. متعاقب این چرخش در مفهوم سواد، سواد آماری مهارتی بسیار مهم در برقراری ارتباط با دادهها و اطلاعات آماری است که امروزه به سرعت درحال رشد و گسترش است. همزمان با رشد روزافزون این مهارت پایه و متعاقب آن مطالبات عمومی و میل به مصرف آمارها و اطلاعات آماری برای ساختن یک زندگی بهتر، توجه به تأمین این نیاز نیز در خور اهمیت است. ازاینرو، پیمایش بهعنوان تکنیکی برای گردآوری، تبدیل دادهها به اطلاعات و گزارشدهی صحیح آنها نیازمند فرهنگ عمومی است. به بیان روشنتر، سواد آماری در بستری از فرهنگ عمومی قابلیت رشد خواهد داشت که هم از سوی گروههای مرتبط با پیمایش و گردآوری داده شامل «تولیدکنندگان»، «مصرفکنندگان» و «مشارکتکنندگان» و هم از حیث مراقبت در تبدیل و ارائه آنها، پاسدار و پشتیبان باشد. بر این اساس مقاله حاضرتلاش دارد چارچوبی در این زمینه ارائه دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد آماری، فرهنگ عمومی، فرهنگ آماری، پیمایش،
عنوان انگلیسی
Statistics Literacy and Public Culture of Surveying
چکیده انگلیسی مقاله
The concept of literacy today, has been transformed from the ability to read and write, or the ability to use language to read, write, listen and speak, which only provides the initial aspect of communication, to understand concepts, ideas and thoughts. A "literate" refers to a person who is capable of knowing, understanding, interpreting, constructing, communicating, and using printed and written material in a variety of contexts. Statistics literacy is a very important skill in dealing with data and statistical information that is growing rapidly today. As this basic skill is developed, followed by public demands and the desire to use statistics and statistics to build a better life, it is important to pay attention to this need. As this basic skill is developed, and subsequently, the public demands and desire to use statistics and statistic information to build a better life, meeting this need is important. Therefore, survey as a technique for collecting, converting data into accurate information and reporting requires a general culture. In other word, statistical literacy can grow in a context of public culture that is supported both by surveying and data gathering groups including 'producers', 'consumers' and 'participants', as well as by caring for their transformation and presentation. Accordingly, the present paper attempts to provide a framework in this regard.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی حاتمی |
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاددانشگاهی
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_36449_f60aa7e363b1fa97f140f9fede2fa9fa.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-2066748.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات