این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۶، شماره ۹۸، صفحات ۱۳۹-۱۶۵

عنوان فارسی تحلیل داده‌های نگرش‌سنجی: تفاوت نظریه کلاسیک و سؤال ـ پاسخ
چکیده فارسی مقاله سنجش نگرش با تحلیل داده‌ها به پایان نمی‌رسد بلکه آغاز راهی است که بتوان کیفیت گویه‌های نگرش‌سنجی را افزایش داد و فرصتی فراهم کرد تا خطای اندازه‌گیری را کاهش داد. در این پژوهش تفاوت بین دو نظریه کلاسیک اندازه‌گیری (CTT) و نظریه سؤال- پاسخ (IRT) در تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی داده‌های حاصل از افکارسنجی مطالعه شده است؛ قبل از ارائه نتایج تحلیل های مربوط به این دو نظریه به منظور بررسی روایی و نیز ساخت و تأیید ابزار از تحلیل عامل اکتشافی (EFA) و تحلیل عامل تأییدی (CFA) نیز بهره برده شده است. موضوع موردمطالعه، داده‌های واقعی مربوط به افکارسنجی 3684 نفر از اقشار مختلف مردم درخصوص برنامه‌های تلویزیونی بوده است. یافته‌ها حاکی از آن است که هر دو نظریه کلاسیک و سؤال- پاسخ می‌توانند اطلاعات مشابهی درباره گویه‌های مقیاس در ارتباط با خصیصه مکنون مورد اندازه‌گیری ارائه دهند، اما دو نظریه اندازه‌گیری تصاویر متفاوتی از دقت مقیاس‌ها به‌دست می‌دهند. به‌طور کلی، نظریه سؤال- پاسخ، هم اطلاعات غنی‌تری درباره دقت اندازه‌گیری و هم پیشنهاد‌های روشن‌تری برای بهبود مقیاس ارائه می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Attitudinal Analysis: The Difference Between Classical Test Theory and Item Response Theory
چکیده انگلیسی مقاله Measuring attitude does not end with data analysis but is the beginning of a way through which can increase the quality of attitudinal analysis and provide an opportunity to reduce measurement error. In this study, the difference between the classical test theory (CTT) and item response theory (IRT) in determining the psychometric properties of the data obtained from polling is studied. Before presenting the results of the analysis of these two theories, exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were also used to evaluate constructing, validity and reliability of the tools. The subject of the study was actual data on the opinion polls of 3684 people from different groups about television programs. The findings show that both classical test theory and item response theory can provide similar information about the scale items of the latent feature under study. But the two measurement theories give different images of the accuracy of the scales. In general, item response theory offers both more information about measurement accuracy and clearer suggestions for scale improvement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عنایت اله زمانپور |
دکترای سنجش و اندازه‌گیری، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

جلیل یونسی |
دکترای سنجش و اندازه‌گیری، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

مصطفی رستگار آگاه |
دانشجوی دکترای سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

مهسا مهرابی |
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_36440_28c18d45b85d4cfbf0637d195a30aeab.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-2066750.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات