این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۹-۱۵

عنوان فارسی تعیین نورموگرام رشد دانش آموزان دختر ۱۱-۱۴ ساله شهر بیرجند در سال ۱۳۸۳ و مقایسه آن با مقادیر مرجع مرکز آمارهای بهداشتی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اندازه گیری قد و وزن از منابع اطلاعاتی مهم در ارزشیابی رشد، تغذیه و سلامت کودکان و نوجوانان می باشد. از آنجا که عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو روی رشد تاثیر دارد، منحنی رشد در جوامع مختلف می تواند الگوی متفاوتی داشته باشد. این مطالعه به منظور تعیین نورموگرام رشد در دانش آموزان دختر 11-14 ساله شهر بیرجند و مقایسه آن با مقادیر مرجع مرکز آمارهای بهداشتی (NCHS) و سایر مطالعات مشابه در ایران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه مقطعی در سال 1383 روی 1020 دانش آموز دختر مدارس راهنمایی شهربیرجند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند، صورت گرفت. وزن و قد دانش آموزان به روش استاندارد اندازه گیری شد و صدک های مربوطه تعیین و با صدک های NCHS مقایسه شد.یافته ها: براساس نتایج به دست آمده، صدک های وزن و قد دانش آموزان مورد مطالعه مشخصا نسبت به NCHS کاهش نشان داد. با افزایش سن انحراف از NCHS بیشتر می شد و کاهش قد بیشتر از وزن بود.نتیجه گیری: با توجه به نتایج فوق، منحنی های رشد دختران 11-14 ساله بیرجند با NCHS تفاوت دارد. توصیه می شود با بررسیهای دقیق تر و وسیعتر استانداردهای منطقه ای رشد تهیه شود تا در ارزیابی سلامت و اختلالات رشد مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به نقش مهم تغذیه در رشد، بهبود وضع تغذیه ای از طریق ارتقای اوضاع اقتصادی خانواده ها و آموزش آنها بخصوص مادران توصیه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قد، وزن، دختران، نوجوانان، NCHS، بیرجند

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاهری فاطمه | taheri fatemeh
بیرجند، خیابان غفاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

فوادالدینی محسن | foadoddini mohsen



نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-73&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات