این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پزشکی قانونی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۸۷-۹۱

عنوان فارسی بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی در استان اصفهان در سالهای ۱۳۸۲-۱۳۸۱
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: سالانه بیش از 26 / 1 میلیون نفر در دنیا به علت تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند. اغلب مرگ و میرهای ناشی از حوادث رانندگی در جوانان و در کشورهای با درآمد کم یا متوسط اتفاق میا فتند. سازمان بهداشت جهانی پیشب ینی کرده است که در سال 2020 مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی به 34 / 2 میلیون نفر خواهد رسید. با مطالعه الگوهای مختلف حوادث رانندگی میت وان در جهت کاهش این شکل از مرگ و میرها اقدامات پیش گیرانه مؤثری انجام داد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بوده که با همکاری اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان انجام گرفته است. در این مطالعه پرونده همه متوفیانی که از اول مهر 1381 تا آخر شهریور 1382 به علت تصادفات رانندگی فوت نموده و برای صدور جواز دفن، اجساد آنها به مراکز مختلف پزشکی قانونی شهرهای استان اصفهان ارجاع شده، مورد بررسی قرار گرفت و برای هرکدام چک لیستی تهیه گردید. اطلاعات جمعآ وری شده پس از ورود به دستگاه کامپیوتر توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در مدت زمان بررسی یعنی سال های 82 - 1381 ، 1446 نفر به علت تصادفات رانندگی فوت نمودند که 1202 نفر ( 3/ 81 ٪) آنها مرد و 244 نفر ( 9/ 16 ٪) زن بودند. بیشترین فراوانی مرگ و میر متعلق به موتور سواران، بین گروه سنی 16 تا 20 سال و علت نهایی منجر به فوت، ضربه به سر بود. کمترین فراوانی، متعلق به دوچرخه سواران بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه با اغلب مطالعات انجام شده بخصوص در کشورهای در حال توسعه تفاوت چندانی نداشت بجز اینکه دوچرخه سواری در مطالعات دیگران با مرگ و میر بیشتری همراه بود؛ ولی در مطالعه ما دوچرخه سواری با مرگ و میر کمتری همراه بود. علت این امر میت واند کاربرد کمتر دوچرخه در حمل و نقل روزانه ساکنین استان اصفهان باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حوادث رانندگی، مرگ و میر، اپیدمیولوژی

عنوان انگلیسی Epidemiologic evaluation of traffic accidents in Isfahan, (2002-2003)
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: More than 1.26 million people are killed each year as a result of road traffic crashes. Most of the road traffic fatalities occur in low and middle income countries. WHO reported that in 2020 more than 2.34 million people will be killed due to road traffic accidents. With study of pattern of road traffic accidents, we are able to prevent or decrease many of these fatalities. Materials & Methods: This is a cross sectional study which is done with cooperation of Isfahan Legal Medicine Center. In this study Record of the deceased who died of accidents from 1381 to 1382, and their cadavers were brought to different Isfahan Legal Medicine Centers for issueing burial permit, were examined and for every one of them a checklist was prepared. After data collection they were analyzed with software SPSS. Findings: Between 2002 to 2003, 1446 people died because of road accidents, 1202 (81.3%) of them were men and 244 (16.9%) were women had. The most frequency of mortalities were in motor cyclists, the age range of 16 to 20 years and the final couse of death was head injury. The least frequency belonged to bicyclists. Conclusion: The consequences of this study was not so much different specially from developing countries except for bicycling which has more mortality rate in other studies, whereas it has less mortality rate in our country, that is because of bicycle usage is less common in daily transportation of Isfahan.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Traffic Accident, Mortality &, Morbidity, Epidemiology

نویسندگان مقاله حسین فانیان | hossein fanian
اصفهان – آمادگاه – جنب پارکینگ شهرداری

مسعود قادی پاشا | masoud ghadipasha


آرش قدوسی | arash goddousi


محمد حسن عابدی | mohammad hassan abedi


زیبا فرج زادگان | ziba farajzadegan


عاطفه کاظمی رباطی | atefeh kazemi robati



نشانی اینترنتی http://www.sjfm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-17&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده forensic medicine
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات