این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
محیط شناسی، جلد ۳۸، شماره ۲، صفحات ۱۳۵-۱۵۰

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت بصری فضاهای آموزشی بر اساس ترجیحات استفاده کنندگان (مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان)
چکیده فارسی مقاله امروزه هدف از ارزیابی کیفیت بصری منظر، تعیین و مشخص کردن شاخص‌ها و معیارهایی است که از طریق آنها بتوان مناظر را حفاظت، احیا، و یا بازسازی کرد. در واقع از این طریق می‌توان مناظری را که از لحاظ زیبایی شناختی مناسب هستند، حفظ کرده و در صورت لزوم مناظری را ترمیم و احیاء کرد. تجزیه و تحلیل روابط میان کیفیت بصری و ویژگی‌های ساختاری منظر روشی مؤثر در انجام تحقیقات ادراکی است. به طور کلی مطالعاتی که بر پایه معیارهای زیبایی شناختی در منظر انجام می‌گیرد، در پی تعیین زیبایی یا تعالی آن نیستند بلکه در جست و جوی استخراج ترجیحات زیبایی استفاده کنندگان از منظر هستند. این مطالعات با دو رویکرد صورت می‌گیرد. در رویکرد اول مطالعه بر پایه عوامل قابل اندازه‌گیری عینی و بررسی ارتباطات متقابل میان آنها و در رویکرد دوم مطالعه بر پایه شناخت عوامل ادراکی مشاهده گران (استفاده گنندکان) صورت می‌گیرد. در این تحقیق، رویکرد دوم مورد مطالعه قرار می‌گیرد و قصد دارد با رویکرد برنامه‌ریزی و طراحی مشارکتی به توصیه‌ راهبردها و راهکارهایی برای ارتقای کیفیت بصری منظر دانشگاه سیستان و بلوچستان دست یابد. بدین منظور با رویکردی ذهنی به زیبایی‌شناسی منظر برای ارزیابی کیفیت بصری و ارتباط آن با جنبه‌های ادراکی منظر براساس ترجیحات استفاده کنندگان پرداخته شده است. برای تعیین معیار‌هایی که استفاده‌کنندگان در ارزیابی زیبایی، یا نازیبایی منظر مد نظر قرار می‌دهند، ضمن تهیه پرسشنامه، از روش‌ طبقه‌بندی کیفیت بصری (Q-sort) استفاده شده است. در انتها پیشنهادها و راهبردهایی به‌منظور ارتقای، ساماندهی و بهتر کردن منظر محوطه دانشگاه ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluating Visual Quality of Educational Campus Based on Users Preferences: The Case of Sistan and Balouchestan University, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, the aims for assessing visual quality of landscape are to define and determine certain criteria and factors that can be used for conservation, rehabilitation and renovation of landscapes as well as determining whether a landscape is aesthetically appropriate or not. By this way, landscapes with aesthetic values are conserved and the rest are amended. Analyzing the relations between visual characteristic and landscape structural features is one of the most effective methods in fulfilling landscape perception research. Overall, research based on aesthetic criteria in landscape, are in search of deriving users preferences from landscapes. These research are conducted through two approaches, in the first approach, landscape study is based on measurable factors and the relations between them, while the second approach is rather based on recognition of users perception factors. The second approach is used in this research while it intends on using participatory planning and designing in order to suggest design and strategies for enhancing the visual quality of Sistan and Baloochestan University landscape. Users preferences criteria in order to evaluate landscape visual quality is used. For determining criteria which users use to evaluate the quality of landscape, a questionnaire survey is conducted using the quality sort method in this research. Finally, suggestions, solutions and strategies are provided in order to promote the visual quality of university landscape.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پیمان گلچین |
مربی گروه مهندسی فضای سبز دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

بهروز نارویی |
مربی گروه مهندسی فضای سبز دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

محمدرضا مثنوی | mohammad reza
دانشیار گروه مهندسی طراحی محیط زیست دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده محیط زیست


نشانی اینترنتی http://jes.ut.ac.ir/article_29109_10f797658431ccfb350348f3e2d437e1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1056/article-1056-207148.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات