این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
محیط شناسی
، جلد ۳۷، شماره ۵۹، صفحات ۱۳۵-۱۴۸
عنوان فارسی
مکانیابی مناطق مسکونی در برنامهریزی حمل و نقل شهری با استفاده از GIS و مدلسازی ریاضی انتشار آلودگی هوا
چکیده فارسی مقاله
گسترش شبکه حمل و نقل شهری و افزایش جادهها موجب افزایش دسترسیها به عنوان عارضه مثبت و افزایش آلودگی هوا به عنوان عارضه منفی میشود. نظر به نقش حساس آلودگی هوا در سلامت شهری و نیز در رضامندی سطح کیفی زندگی شهری، این عنصر به عنوان کلید تحقیق برگزیده شده است. هدف تحقیق، طراحی و توسعه مدل ریاضی با رویکرد معرفی مناطق قابل توسعه برای توسعه شبکه حمل و نقل شهری و جانمایی مناطق مسکونی با هدف افزایش دسترسی و کاهش آلودگی هواست. اراک به عنوان یک شهر در حال توسعه درایران به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شده است. روش تحقیق با محوریت تهیه و طراحی مدل شهری با محاسبه فاصله مناسب مناطق مسکونی از جادهها برای کاهش آلودگی هوا و استقرار درست شبکه حمل و نقل شهری نسبت به مناطق مسکونی بوده است. ابزار GIS با توانایی ارزیابی گزینههای مختلف و نیز همپوشانی لایههای متفاوت ابزاری کارآمد در این تحقیق تلقی میشود. نتایج، مبین کارایی مدل طراحی شده جهت مکانگزینی مناسب شبکه حمل و نقل در مناطق مسکونی است. نقشههای مختلف مبین استقرار نامناسب بخشی از مناطق مسکونی در مناطق آلوده تقریبا در اطراف همه جادههای اصلی است که مخاطرات ناشی از آلودگیهای حمل و نقل را برای سلامت ساکنان به همراه دارد. این تحقیق بروشنی دربردارنده یک رهیافت علمی در تهیه مدلهای توسعه حال و آتی کاربری مسکونی و شبکه حمل و نقل شهری است که میتواند در برنامهریزی شهری در سطوح منطقهای و کشوری مورد استفاده واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Locating Residential land use in Urban Transportation planning by the Application of GIS and Mathematical Emission Modeling of Air Pollution
چکیده انگلیسی مقاله
Increasing urban network has both positive (accessibility) and negative (air pollution) impacts. In this research air quality is chosen as key elements with respect to their critical roles in quality of life and urban health. The overall objective of this study is to develop a mathematical model to plan appropriate locations for residential land uses and urban transportation network development to address one issue- air quality. Arak, a developing city in Iran has been chosen as a case study. Methodology of this study helps to select suitable sites for development of urban transportation network and residential zones. GIS as a powerful tool is applied for layers overlaying and interpretation of several scenarios. The results show the mathematical model, with acceptable accuracy, can be applied for the establishment of urban transportation network in proportion to residential zones. Based on the suitability maps, approximately around all main roads, there are non-suitable residential zones located in potential polluted areas. It will be dangerous for human health of residents. This research has successfully managed development of a scientific approach for current and future model development that can be employed in transportation planning and residential land use suitability assessment at both the local and national structure plan levels.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهرداد هادی پور |
استادیار گروه محیط زیست، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اراک
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اراک (Arak university)
شراره پورابراهیم |
دانشگاه اراک، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، استادیار گروه محیط زیست،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اراک (Arak university)
نشانی اینترنتی
http://jes.ut.ac.ir/article_24081_4e5c53cac8c0afd71fe0a6d6b2390850.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1056/article-1056-207190.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات