این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۹-۱۵
عنوان فارسی
مقایسه پنج عامل بزرگ شخصیت و منبع کنترل در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و افراد سالم
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک نوع بیماری مزمن دستگاه عصبی مرکزی است که یکی از شایعترین اختلالات عصب شناختی می باشد. این بیماری در نتیجه آسیب به ماده ای به نام میلین به وجود می آید و علایم متعدی را به وجود می آورد. این مطالعه با هدف مقایسه پنج عامل بزرگ شخصیت و منبع کنترل در افراد مبتلا به MS و افراد سالم انجام شد.روش بررسی: در این تحقیق که به روش علی - مقایسه ای (پس رویدادی) انجام شد، 42 بیمار مبتلا به MS و 42 فرد سالم مورد مطالعه قرار گرفتند که از نظر جنس، سن، وضعیت تاهل و سطح تحصیلات با یکدیگر همسان بودند. پرسشنامه های پنج عامل شخصیت گردون و منبع کنترل لونسون به عنوان ابزار کار مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون آماری t مستقل و در سطح معنی داری P≤0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میانگین افراد بیمار و سالم در عامل روان رنجورخویی به ترتیب 28.40±8.77 و 23.21±5.44 حاصل شد؛ میانگین بیماران و افراد سالم در عامل وظیفه شناسی به ترتیب 50.83±6.66 و 54.21±3.64 بود (P< 0.005) در مورد منبع کنترل، میانگین خرده مقیاس اعتقاد به شانس در بیماران مبتلا به (28.33) MS به طور معنی داری از میانگین افراد سالم (22.78) بیشتر بود (P< 0.005).نتیجه گیری: بیماران MS تنها در دو عامل شخصیتی روان رنجورخویی و وظیفه شناسی تفاوت معنی داری با افراد سالم نشان دادند؛ بدین معنی که این بیماران در عامل روان رنجورخویی نمره های بالاتر و در عامل وظیفه شناسی نمره های پایین تری کسب می کنند؛ همچنین این بیماران، در زمینه منبع کنترل، تنها در خرده مقیاس شانس با افراد سالم تفاوت نشان دادند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پنج عامل بزرگ شخصیت، منبع کنترل، مولتیپل اسکلروزیس
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فراهانی محمدنقی | farahani mohammad naghi
تهران، خیابان شهید دکتر مفتح، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران، گروه آموزشی روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
اعلمی مهدی | aalami mehdi
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-42&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
تجربی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات