این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۷۹-۱۹۷
عنوان فارسی
گفتوگومندی سراسطورههای مسلط بر هنر دورۀ قاجار و نقش آن در تصویرگری شخصیت شیرین
چکیده فارسی مقاله
سراسطورههای مسلط بر فرهنگ و هنر هر جامعه شکلدهنده گفتوگوهایی هستند که به جریانهای فرهنگی و خلق هنری در آن جامعه جهت میدهند. در دوره قاجار، ورود و ترویج سراسطوره فرنگ در ایران باعث بهوجودآمدن تحولاتی شایسته توجه در حوزه فرهنگ و هنر شد. یکی از نمودهای پربسامد و تأثیرگذار چنین تحولی در تصویرگری و بهخصوص تصویرگری زنان مفهوم «دیگری» این دوره بود. ازاینرو، این پژوهش با انتخاب «شخصیت شیرین»، که شخصیتی با ظرفیت بالا برای «دیگری»شدن و «فرنگی»شدن در آن دوره بود، به مطالعه گفتوگومندی (باختینی) سراسطورههای مسلط بر هنر دوره قاجار پرداخت. این مطالعه در پی پاسخ به این پرسش شکل گرفت که در یک جامعه، که در یک زمان تحت تأثیر چند سراسطوره مختلف است، نحوه تأثیرگذاری سراسطورهها بر شکلگیری و تحولات یک ایکون اسطورهای کلان چگونه است؟ بدین منظور، بررسی تصاویر موجود از صحنه «آبتنی شیرین»ـ بهمنزله پیکره مطالعاتیـ با روش تحلیلهای بینامتنی و بیناگفتمانی بدین نتیجه رسید که در دوره قاجار بین سه سراسطوره فرنگی، ایرانی و اسلامی گفتوگویی شکل گرفته که سراسطوره اسلامی در آن نقش میانجی دو سراسطوره دیگر و فراهمکننده مقدمات گفتوگو را برعهده داشته، اما درنهایت، باگذشت زمان و قوتگرفتن این گفتوگو، سراسطوره اسلامی از آن خارج شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Dialogism of the Dominant Archimyths on the Art of the Qajar Period and Its Role in Illustrating "Shirin" Character
چکیده انگلیسی مقاله
The dominant archimyth of the culture and the arts of each society formulate dialogues that direct the cultural trends and artistic creation in that society. During the Qajar period, the arrival and promotion of Farang archimyth in Iran caused a significant development in the field of culture and art. One of the most frequent and influential manifestations of such a transformation in illustration, and especially in women illustration, was the "other" concept of this period. Therefore, this study chose the character of "Shirin", who is a personality with high-capacity for becoming "other" and "Farangi" in that period, studied the dialogue (Bakhtin) of the dominant archimyths on the art of the Qajar period. This study sought to answer the question that, in a society that is influenced by different influences at one and the same time, how is the influence of the archimyths on the formation and evolution of a great mythical icon? For this purpose, the evaluation of the existing images from the scene of "Shirin's bathing" by the method of intertextual and interdiscursive analysis has led to the conclusion that in the Qajar period between the three Farang (Western), Iranian and Islamic archimyths a dialogue has been established in which the Islamic archimyth has the role of mediator between the two other archimyths and It provided the basis for the dialogue, but eventually the time has passed and the dialogue has intensified, the Islamic archimyth has left it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Archimyth, Dialogism, Visual Arts, Qajar Art, Shirin
نویسندگان مقاله
مهین سهرابی |
استادیار گروه صنایع دستی دانشگاه الزهرا
بهمن نامورمطلق |
دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشگاه شهید بهشتی
فاطمه مهرابی |
کارشناسی ارشد گروه صنایع دستی، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا(س)
نشانی اینترنتی
https://jwica.ut.ac.ir/article_73865_c791788536a9e3db583f13641f442a15.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-2072313.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات