این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۵۱-۲۶۹
عنوان فارسی
بازخوانی هویت زنانه و اصل مادینۀ هستی در آثار هنرمند خودآموخته، پروین جلالی، برمبنای نظریۀ قطعه و تناقض لیندا ناکلین
چکیده فارسی مقاله
کاربرد مضامین و محتوای زنانه در آثار هنرمندان زن امری بدیهی و متداول است و از این طریق هنرمند به بازیابی لایههای پنهان درون و هویت فردی خود و جامعه زنان دست مییابد. زنان هنرمند خودآموخته نیز در این میان توجهی ویژه به این امر از خود نشان میدهند. مام زمین و مادینگی هستی، که در همه ادوار تاریخ تمدن بشر مورداحترام بوده، در آثار هنرمند خودآموخته، پروین جلالی، نیز با تلفیق فرمها، تجلی زنانه آن به ظهور نشسته است. آثار این هنرمند در حال حاضر جایگاهی بینالمللی یافته و قابلیت رقابت با هنرمندان خودآموخته جهانی را دارد. این مقاله با بازخوانی هویت زنانه در آثار جلالی در نظر دارد به تحلیل صوری و محتوایی آثار او از منظر دو مفهوم قطعه و تناقض از آرای لیندا ناکلین بپردازد. یافتههای حاصل از مطالعه و تحلیل آثار این نقاش نشان میدهد که هنرمند بهمنظور نشاندادن هویت زنانه و جایگاه اجتماعی زن، تصویری فراواقعگرایانه از تلفیق فرمهای انسانی و گیاهی ارائه میدهد. در این آثار، مفهوم قطعه از طریق پیوندِ صفاتِ زنانه با مام طبیعت تصویر شده و مبحثِ تناقض نیز با نشانههایی چون: تقابلهای دوگانه، نمایش روایتگونه، آشفته و پرالتهاب از جهانِ معلقِ امروز و تأکید بر اصل مادینه هستی در ارتباط است. روش تحقیق این مقاله تحلیلیـ توصیفی است که براساس منابع کتابخانهای و مستندات تصویری و مصاحبه با هنرمند به نگارش درآمده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تناقض، لیندا ناکلین، مفهومِ قطعه، هنرمند خودآموخته، هویت زنانه،
عنوان انگلیسی
Study on women's identity in the works of the self-taught artist, Parvin Jalali
چکیده انگلیسی مقاله
The use of women's themes in the works of female artists is common and noticeable. It seems that by using this method the artist is able to retrieve hidden inner layers and individual identity. At the same time, self-taught female artists are paying special attention to this way of expressing themselves. This study, by examining the representation of women's identity in the works of a self-taught artist, "Parvin Jalali", aimed to address the formal and contextual analysis of her works from the point of view of the feminist critic and theorist "Linda Nochlin", who emphasizes two aspects of fragments and contradiction. The findings from the study of six paintings by Parvin Jalali revealed that the artist presents a supra-realistic image of the combination of human and vegetarian forms in order to show women's identity and social status. In the works of this artist, the concept of the fragment is depicted through linking women's traits with nature. In Jalali's works, controversy has been shown to be related to such concepts as dual contrasts and narrative representation of chaotic and restlessness of today's world and emphasis on the feminine principle of the world. This was a descriptive analytical study conducted based on library resources and documentation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پریسا شاد قزوینی |
دانشیار دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا(س)
مینا ناظمزاده نراقی |
کارشناسی ارشد رشتة نقاشی، دانشگاه الزهرا(س)
نشانی اینترنتی
https://jwica.ut.ac.ir/article_73868_dd0b575afb0702802bba80092c218517.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-2072316.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات