این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در فرهنگ و هنر، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۷۱-۲۸۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی در دوره‌های صفوی و قاجار بر چهره‌نگاری و پیکره‌نگاری زن
چکیده فارسی مقاله در دوره صفوی و قاجار، به سبب ارتباط با غرب، تمایل دربار به تجربه دنیای مدرن و اشتیاق جهان غرب به شناخت دنیای شرق نوعی دوگانگی سنتی و مدرن در بسیاری از مناسبات اجتماعی، فرهنگی و هنری جامعه نمایان شد که این روند بر وضعیت زنان و حضور آن‏ها در عرصه‏های اجتماعی نیز تأثیرگذار بود. چهره‏نگاری در نقاشی ایرانی براساس الگوی مشخصی بوده است. آنچه در این پژوهش مطالعه ‌شده، چهره زن در نگارگری‏های این دو دوره است. این مقاله در پی یافتن پاسخ این پرسش‏هاست: نمایش ویژگی‏های زنانه در نقوش دوره صفوی و قاجار به چه صورت بوده است؟ چه تفاوت‏های بین آن‏ها در این دو دوره وجود داشته است؟ نتایج نشان می‏دهد که زن در آثار نگارگری پیش از قاجار، اغلب جایگاهی مثالی و اسطوره‏ای داشته و از نظر نوع طراحی غیرواقع‏گرایانه ترسیم می‏شده و ارزش بصری آن همچون دیگر عناصر نگاره بوده است، ولی در اواخر دوره صفوی و دوره قاجار، بر اثر ارتباط با غرب، شاهد تغییر در نوع نگرش به نقاشی و درنتیجه توجه به واقع‏گرایی در ترسیم پیکره زنان و همچنین شکل‏گیری آثار تک‌نگاره شده است؛ که این تغییرات به ارائه تصویری نو از زن در نقاشی ایرانی منجر شد. روش تحقیق توصیفی‌ـ ‏تحلیلی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانه‏ای است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیکره ‌نگاری، چهره ‌نگاری، زن، صفوی، قاجار،

عنوان انگلیسی The effect of social and cultural changes in Safavid and Qajar dynasties on women's portraiture and iconography
چکیده انگلیسی مقاله In the Safavid and Qajar dynasties, due to the relationship with the West, the desire of the court to experience the modern world and the desire of the Western world to recognize the East, a kind of traditional and modern dichotomy appeared in many social, cultural and artistic relationships of the society, which emphasized the status of women and Their presence in the social arena was also influential. The portraiture in Iranian painting has been based on a pattern. What has been studied in this research is the woman's face in the paintings of these two periods. This article seeks to answer the following questions: How was the presentation of women's features in the designs of the Safavid period and Qajar era? What differences did they have in these two periods? The results show that women in the works of pre-Qajar paintings often have an exemplary and mythical position and, in terms of design, were unrealistic, and its visual value was like other elements of the painting, but in the late Safavid period and the Qajar period Due to the relationship with the West, there has been a change in attitude towards painting, and as a result of attention to realism in drawing women's figures, as well as the formation of monotonous works, which led to a new image of a woman in Iranian painting. The research method is descriptive-analytic and the information gathering tool is library method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله portraiture, iconography, woman, Safavid, Qajar

نویسندگان مقاله مرضیه رشیدی |
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه آموزشی هنر، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان

علی‌رضا طاهری |
دانشیار دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان


نشانی اینترنتی https://jwica.ut.ac.ir/article_73869_c2ad70f6df09f2fca93b6ef6bf0090bb.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-2072317.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات