این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، جلد ۲، شماره ۶، صفحات ۴۹-۵۸

عنوان فارسی تعیین روایی و پایایی نسخه ایرانی پرسشنامه نقش فناوری اطلاعات در توسعه فرصت‌های کارآفرینی در ورزش
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر از نوع همبستگی ـ پیمایشی بوده و به لحاظ هدف در جمله تحقیقات کاربردی قرار می­گیرد. جامعه آماری پژوهش را کارآفرینان ورزشی در سراسر ایران تشکیل می­دادند (300N=) که نمونه آماری با توجه به ملاک حداقل حجم نمونه لازم برای گردآوری داده­ها در تحلیل عاملی انتخاب شد، بنابراین 169 نفر حجم نمونه تحقیق را تشکیل دادند. ابزار اندازه­گیری داده­ها پرسشنامه 28 سوالی هیستریچ و پیتر (2002) بود که روایی صوری ابزار توسط خبرگان دانشگاهی و کارآفرینان تأیید و در نهایت با استفاده از سیگمای شمارشی، روایی محتوایی آن 85/0 بدست آمد، سپس روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی ابزار به وسیله آلفای کرونباخ در شاخص­ خلق اندیشه کسب و کار در ورزش (0.71α=)، امکان­سنجی نسبت به ایجاد کسب و کار ورزشی (0.82α=)، شروع کسب و کار جدید ورزشی (0.82α=) و ارزیابی و توسعه کسب و کار موجود ورزشی (0.89α=) محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمون­های تحلیل عاملی تأییدی در محیط نرم­افزار­های آماری SPSS20و Lisrel8.50 استفاده شد. یافته­های تحلیل عاملی تاییدی و مدل برازش شده تحقیق نشان داد که براساس میزان (t) همه سوالات پژوهش رابطه معناداری با عامل خود داشتند. پرسشنامه نقش فناوری اطلاعات در توسعه فرصت­های کارآفرینی در ورزش از اطمینان مناسب و معتبری برخوردار است که می­تواند به عنوان ابزاری مناسب برای تحقیقات مرتبط با حوزه کارآفرینی ورزشی به کار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآفرینی، ورزش، فناوری اطلاعات و ارتباطات،

عنوان انگلیسی Evaluation of reliability and validity of Iranian questionnaire about technology role in the expansion of the entrepreneurship opportunities in sports
چکیده انگلیسی مقاله The research is correlation- experimental and in terms of objective, it is pragmatic. The population under study encompassed all manufacturers of sport accessories in Iran (N=300) out of which 169 cases are selected based on having the least amount of population, using Morgan table. Khosrovani’s standard questionnaire (2012) was employed based on that of Histrich and Peter, accompanied with confirmed reliability and stability for data collection, with its formal validity being confirmed by university scholars as well as professional entrepreneurs. Finally, using the numerical sigma, the formal validity is counted to be 0.85 and then the structure validity was calculated by confirmatory factor analysis. The devise stability calculated and confirmed by Cronbach’s alpha in creation of sports business concept, feasibility of sports business, startup of new sports businesses to be α= 0.71, α= 0.82, α=0.82 and α =0.89, respectively. Factor analysis results were confirmatory. The fitting model of the study has shown that based on (t) score all the questions posed within the study had meaningful relationship with their factors. The questionnaire of the role of information and communication technology in developing entrepreneurial opportunities in sports was of high validity. Hence, it can be used as an appropriate tool for researches related to the sports entrepreneurship domain.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه جعفرزاده زرندی | jafarzadeh zarandi
استاد مدعو

محمد ابراهیم رزاقی | mohammad ebrahim
مدرس تربیت بدنی

اسماعیل شریفیان |
استادیار دانشگاه باهنر کرمان


نشانی اینترنتی http://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_1578_279.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1062/article-1062-208116.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات