این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مدیریت بحران
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۹۵-۱۰۶
عنوان فارسی
مکانیابی و مسیریابی تسهیلات اورژانسی با فرض احتمال خرابی مسیرهای ارتباطی در زمان بحران
چکیده فارسی مقاله
برنامهریزی برای پیشگیری از وقوع حوادث از یک سو و تصمیمگیریهای درست برای کاهش آثار ناشی از وقوع بحران از سوی دیگر اهداف کلیدی مدیریت بحراناند. در این تحقیق، مسئلهی مکانیابی و مسیریابی تسهیلات اضطراری با در نظر گرفتن احتمال خرابی مسیرهای ارتباطی و ازدحام تسهیلات اورژانسی در زمان وقوع بحران بررسی میگردد؛ بدین منظور، یک مدل برنامهریزی ریاضی دوهدفه برای انتخاب مکان استقرار تسهیلات، تخصیص تسهیلات به مصدومان و تعیین مسیرهای ارتباطی ارائه میشود. در مدل ریاضی ارائهشده، فرد مصدوم در صورتی میتواند خدمات اورژانسی را دریافت کند که حداقل یک سرور آزاد در تسهیل متناظر، مستقر و مسیر ارتباطی از تسهیل تا مکان وی تخریب نشده باشد. توابع هدف مدل ارائهشده شامل کمینه کردن مجموع میزان مصدومان پوششنیافته و کمینه کردن میانگین زمانهای سفر در واحد زمان است. برای حل مسئلهی مورد بررسی، دو الگوریتم حل شامل الگوریتم دقیق محدودیت اپسیلون و الگوریتم فراابتکاری ژنتیک چندهدفه ارائه میگردد. صحت مدل ریاضی و کارایی الگوریتمهای ارائهشده از طریق ارائهی مثالی عددی ارزیابی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Location-routing for emergency facilities considering destruction probabilities for communication paths in crises
چکیده انگلیسی مقاله
Planning to prevent and respond to disasters are two key aims of the crisis management. This paper tries to location-routing facilities considering destruction probabilities for communication paths and congestion in facilities, due to the crises. Thus, a bi-objective model is developed to determine the location emergency facilities, assignment of injuries and routing of emergency vehicles. An injury can receive emergency service if there is at least a free server in corresponding facility and also, the route between its location and related facility is not destructed. The objective functions of the proposed model are the minimization of the rate of injuries not being covered and the minimization of the average travelling times per a time unit. The proposed model was solved using two solution procedures, including ɛ-constraint method and a multi-objective genetic algorithm. The accuracy of the proposed model and the performance of the proposed algorithms are evaluated using a case study.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جمال ارکات |
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
شکوفه زمانی |
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه کردستان.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
پرک قدس |
دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه کردستان.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
نشانی اینترنتی
http://www.joem.ir/article_18581_df63d68ef4b1b32644b098b3a76125b0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1067/article-1067-208544.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات