این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مدیریت بحران
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۳-۲۱
عنوان فارسی
بررسی آسیبپذیری ناشی از زلزله در شبکههای ارتباطی تهران بزرگ مطالعه ی موردی: خیابان ولیعصر (عج) شمالی (میدان ولیعصر (عج) تا چهارراه پارک وی)
چکیده فارسی مقاله
شهر تهران بر روی چهار گسل بزرگ قرار گرفته است و در نتیجه بهطور مداوم بر اثر خطرات ناشی از زلزله تهدید میشود. یکی از مهمترین بخشها در امدادرسانی به آسیبدیدگان پس از سوانح طبیعی، خیابانها و شبکههای ارتباطی هستند. در این مقاله شبکههای ارتباطی شهر تهران، با مطالعهی موردی خیابان ولیعصر (عج) شمالی، مورد مطالعه قرار میگیرد. میزان آسیبهای احتمالی خیابان پس از زلزله و امکان امدادرسانی احتمالی از آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، و راهکارهای کاهش آسیبپذیری ناشی از زلزله در آن ارائه میگردد. این مطالعه به روش شبیهسازی و مدلسازی ریاضی انجام پذیرفت. همچنین مطالعه و مشاهدهی شبکهی ارتباطی و تحلیل نقشههای موجود آن بخشی دیگر از مطالعهی حاضر را تشکیل میدهد. مناطق بحرانی با تعریف شاخص ریسکپذیری ناشی از بیشینهی ارتفاع و کمینهی عرض خیابان ولیعصر (عج) شمالی مشخص گردید. نتایج مطالعات بیانگر این نکته بود که این خیابان با توجه به عدم رعایت تناسبات ارتفاع ساختمان به عرض معبر در 31 درصد مناطق مورد بررسی، در وضعیت نامناسب قرار دارد و متأسفانه اغلب ضوابط و معیارهای استانداردسازی مناطق پرخطر در طراحی رعایت نشده است. بنابراین شبکهی ارتباطی در صورت بروز فاجعهای چون زلزله، لغزش و حتی آتشسوزی عملاً نمیتوانند نقش چندان مؤثری در کاهش آسیبپذیری ایفا نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Assessment of Reducing Earthquake Damage in Transportation Networks of Greater Tehran Case Study: The Northern Vali-Asr Street
چکیده انگلیسی مقاله
As the city has been located on earthquake belt facing permanent threats, this paper focuses on assessing of Transportation networks of Tehran city, and the ways of reducing earthquake damage in the northern Valiasr street as a case study. We have applied mathematical Modeling techniques and survey method in this research. Also studying and observations of Transportation network and analysis of existent maps was another part of this study. By definition of risky indicators such as maximum of buildings height and minimum of street width, Crisis points have been selected. Results of the study indicate that theValiasr Streetin 31 percent of analyzed region has unsuitable status and unfortunately most of standards and principles of seismic regions and urban planning areas has been ignored. Thus the Transportation network might not be able to play a positive and effective role in reducing damage if holocausts such as earthquakes, landslides and even fires occur in the area.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدجواد مهدوی نژاد | mohammad javad
استادیار تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
کاوان جوانرودی |
دانشجوی کارشناسیارشد تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://www.joem.ir/article_1403_93693675be50f2c735b8453ee20e8973.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات