این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت صنعتی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۴۹۱-۵۱۰

عنوان فارسی شناسایی اولویت های رقابتی و تعیین رابطه آن با مزیت های رقابتی منبع محور (مطالعه موردی: شرکت های مستقر در شهرک صنعتی رشت)
چکیده فارسی مقاله : با توجه به تغییرات گسترده در بازارهای جهانی و داخلی، حفظ مزیت­های رقابتی برای شرکت­های تولیدی بسیار دشوار شده است. یکی از عوامل اساسی که تأثیر زیادی بر حفظ مزیت­های رقابتی این بنگاه­ها دارد، داشتن تصویری شفاف از اولویت­های رقابتی شرکت است. هدف از این پژوهش بررسی و شناخت اولویت­های رقابتی با توجه به شرایط جدید رقابتی و همچنین بررسی تأثیر این اولویت­ها بر مزیت­های رقابتی منبع‎محور است. این مقاله پس از معرفی رویکردهای مختلف تدوین راهبرد، به معرفی رویکرد منبع‎محور، یعنی رویکرد مد نظر مقاله می­پردازد. به‎منظور آزمون فرضیه‎ها، نظرهای 142 نفر از مدیران شرکت­های صنعتی شهرک صنعتی رشت، در قالب پرسشنامه جمع‎آوری شد. به‎کمک روش­های تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، تجزیه‎وتحلیل­ها انجام گرفت. درنهایت هشت عامل کیفیت، هزینه، تحویل، انعطاف‎پذیری، حفاظت از محیط زیست، نوآوری، دانش فنی و تمرکز بر مشتری، اولویت­های رقابتی تأثیرگذار بر مزیت­های رقابتی شناخته شدند. در این میان مؤلفه‎های تمرکز بر مشتری و هزینه، به‎ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را در کسب مزیت­های رقابتی داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اولویت‎های رقابتی، رویکرد منبع‎محور، مزیت‎های رقابتی،

عنوان انگلیسی Exploring the strategic priorities and their relationship with resource based competitive advantages (Case Study: Firms in Rasht industrial complex)
چکیده انگلیسی مقاله With the rapid changes in international environments, it's very hard to sustain the corporate competitive advantage. Knowing the competitive priorities leads the managers to a better understanding of corporate strategies in the future. The globalization pressure and the rapid changes in local markets have affected the firms' competitive advantages. Having a clear understanding of competitive priorities can help manufacturing firms sustain their competitive advantage. Basing the Resource Based View (RBV), as the foundations of competitive advantages, this paper collects data through questionnaire filled in by 142 managers of manufacturing firms in Rasht industrial complex. Applying EFA and CFA, 8 factors are distinguished as the strategic priorities which effect competitive advantages of these firms including quality, cost, delivery, flexibility, environmental preservation, innovation, technical knowledge and customer focus. Customer centricity had the highest and cost had the lowest effect on achieving competitive advantage among them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رحیم رمضانیان | mohammad rahim
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

محسن اکبری |
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

محمد اسماعیل زاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://imj.ut.ac.ir/article_50692_e112699cffd13aa3258a34ae1950d1d4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1082/article-1082-209808.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات