این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت صنعتی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۵۷۳-۵۹۰

عنوان فارسی طراحی چارچوب ارزیابی متوازن براساس رویکرد ترکیبی نمودار علت‎ومعلولی، مدل‎سازی ساختاری تفسیری (ISM) و فرایند تحلیل شبکه‎ای (ANP)
چکیده فارسی مقاله چارچوب ارزیابی متوازن ابزاری برای ارزیابی راهبردی به‌شمار می‌رود. بازبینی مبانی نظری مرتبط، بازگوی این حقیقت است که با وجود پیشرفت‌های چشمگیر ابعاد مفهومی و نظری این چارچوب، اجرای آن به‌ویژه برمبنای روش‌های کمی با دشواری‌هایی مواجه است. هدف این مقاله ارائۀ رویکردی کیفی و کمی برای پیاده‌سازی چارچوب ارزیابی متوازن براساس مطالعۀ موردی یکی از شرکت‎های تولیدی است. در این نوشتار چگونگی یکپارچه‌سازی نمودار علت‎ومعلولی، مدل‌سازی ساختاری تفسیری و فرایند تحلیل شبکه‌ای برای تعیین اهداف راهبردی و معیارهای ارزیابی عملکرد و تعیین وزن‌ آنها در چارچوب ارزیابی متوازن شرح داده می‌شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد اهدافِ مالی بیشترین درجۀ وابستگی را دارند و اهدافِ رشد و یادگیری از بیشترین نیروی محرک برخوردارند. همچنین در سازمان بررسی‎شده، بالاترین اولویت از میان شاخص‎های کارت ارزیابی متوازن به مشتری اختصاص یافت. اهداف افزایش کاربری دارایی‌ها از لحاظ مالی، تولید محصول با قیمت رقابتی از نظر مشتری، شناخت و برآورده‎ساختن نیازهای هر گروه از مشتریان از لحاظ فرایندهای درون‌سازمانی و مشارکت فعال در جامعه از نظر رشد و یادگیری، بالاترین وزن را به‌خود اختصاص داده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Development of balanced scorecard framework based on an integrated approach of cause and effect diagram, Interpretive Structural Modeling (ISM) and Analytic Network Process (ANP)
چکیده انگلیسی مقاله Balanced Scorecard is a strategic Evaluation Tool. Reviewing of the relevant literature indicate that regardless of significant improvement of conceptual and theoretical dimension of this framework, its implementation faces with some difficulties, specially based on quantitative approach. The purpose of this paper is to propose an integrated qualitative and quantitative approach for development of balanced scorecard (BSC) based on a manufacturing firm case study. This paper illustrates how to integrate the cause and effect diagram, Interpretive Structural Modeling (ISM) and Analytic Network Process (ANP) for determining strategic objectives and performance measures and their weights in balanced scorecard. Research results show that financial objectives have the most deriving power and learning and growth objectives are the most dependent objectives. Moreover, the customer perspective is the most preferred one, and higher weights are assigned to these objectives: increase asset utilization in financial perspective, production with competitive price in customer perspective, identification the customer groups needs and satisfied them in internal business process and active participation in the society in learning and growth perspective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا کردستانی |
دانشیار حسابداری، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)

مژده قاسمی |
کارشناس‎ارشد حسابداری، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)


نشانی اینترنتی http://imj.ut.ac.ir/article_50685_822a2a7afef3f1c2e013dc1b36d92223.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1082/article-1082-209812.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات