این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۷-۴۶

عنوان فارسی الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب با رویکرد جهادی (مورد مطالعه: دفاع مقدس)
چکیده فارسی مقاله به‌دلیل آنکه جنگ هستی یک ملت را تهدید می‌کند، در جوامع مختلف همواره باعث بازتولید افق­های دانشی جدید در آن جامعه شده است، از جمله می­توان به دانش مدیریت اشاره کرد. از دیگر سو، فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان را می‌توان از عوامل اصلی موفقیت یا شکست آن برشمرد. در این نوشتار با مطالعه و بررسی فرهنگ تشکیلاتی حاکم بر رزمندگان کشور در دوران دفاع مقدس و تجزیه‌وتحلیل آن، به الگویی از فرهنگ سازمانی مطلوب برای سازمان­های ایرانی با الگوگیری از مدل سه‌سطحی ادگار شاین دست می­یابیم. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیل مقوله­های حاصل از مطالعه کتابخانه­ای و اسناد و نیز مصاحبه­های عمیق انجام‌گرفته بوده است. نتایج نشان داد الگوی فرهنگ سازمانی جهادی در مبنایی­ترین سطح خود، یعنی سطح باورها، مفروضات و ارزش­های غایی، می­تواند در همه دوره­ها منشأ تحول و پیشرفت سازمان‌های کشور باشد، هر چند در سطح نمودها، مصنوعات و ارزش­های ابزاری به اقتضای هدف و نوع سازمان متفاوت است.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Desired Pattern of Organizational Culture, the Jihadi Approach Case: Holy Defense
چکیده انگلیسی مقاله The phenomenon of war has always caused redefining new scientific horizons and areas in societies, which next generations can use them too. Because of threatening the entity of a nation, it causes implementing all mental, intellectual and practical strengths of a community, to be used. One of the most used knowledge's in the war, has been management. On the other hand, the dominant organizational culture is the key criteria for success or failure of an organization. In this paper, by studding and analyzing the dominant culture of Iranian forces during the 8 year of imposed war, we try to reach to a desired organizational culture for Iranian institutions. The conceptual framework for this analysis is the three level model of Edgar Shein. The methodology of this research is a thematic analysis of numerous documents and different interviews. Results show that Jihadi organizational culture, in the most basic levels (beliefs, assumptions and intrinsic values) in different times is a driving force toward change and excellence although in the level of artifacts and instrumental values can vary according to the goal and mission of the organization.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین خصاف مفرد | khassaf mofrad
دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محسن باقری نصرآبادی | bagheri nasrabadi
دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلام ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_56505_e49960636bde55956b24b8ea517eb7dd.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-209940.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات