این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۰۴۱-۱۰۶۴

عنوان فارسی طراحی مدلی از عوامل کلیدی مؤثر بر آینده تولید
چکیده فارسی مقاله   وجود فشار بر صنایع برای رقابت موفقیت­آمیز، اهمیت وافری به توانایی درک آینده را از می‌دهد. از طرفی، بخش تولید از ارکان مهم اقتصادی هر کشور است. در این راستا، هدف این پژوهش، طراحی مدلی از عوامل کلیدی مؤثر بر آینده تولید در جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گرد­آوری داده­ها، توصیفی از شاخه پیمایشی است. در این پژوهش فیش­های تحقیق، بررسی نظر خبرگان و پرسشنامه برای گردآوری داده­ها به‌کار گرفته شد؛ بدین­گونه که با مطالعات کتابخانه­ای، 31 عامل کلیدی مؤثر بر آینده تولید شناسایی و بنابر نظرهای هفت نفر از استادان و خبرگانی که توأمان در حوزه­های آینده­نگاری و تولید صاحب­نظر بودند، نه عامل دیگر اضافه و در قالب هشت بعد دسته­بندی شدند. سپس، پرسشنامه­هایی مشتمل بر همه عوامل، پس از تأیید روایی توسط هفت نفر از استادان و خبرگان، میان 121 نفر از جامعه کارشناسان حوزه آینده­نگاری و تولید در تهران بر اساس روش نمونه­گیری گلوله­برفی تا رسیدن به مرحله اشباع توزیع شد. در مرحله پایایی­سنجی، چهار عامل و در مرحله تجزیه‌وتحلیل داده­ها با روش تحلیل عاملی تأییدی چهار عامل دیگر از عوامل حذف شد. در نهایت، مدلی از عوامل کلیدی مؤثر بر آینده تولید طراحی شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آینده تولید، عوامل کلیدی، مدل،

عنوان انگلیسی Designing a Model of Key Factors Affecting the Future of Manufacturing
چکیده انگلیسی مقاله Existence of pressure on industries for successful competition, gives redundant importance to ability of percepting future. Withal, manufacturing sector is one of the important economic pillars of each country. In line with this, the purpose of this study is presenting a model of key factors affecting the future of manufacturing in Islamic Republic of Iran. This research is an applied research and in terms of data gathering, is descriptive from metrical type.In this research, research fiches, asking experts' opinions and questionnaires have been used for data gathering, so that by using library studies, 31 key factors affecting the future of manufacturing were identified and then based on opinions of 7 professors and experts, expertized conjointly in both foresight and manufacturing fields, 9 other factors were added and categorized in 8 dimensions. Then questionnaires, containing all factors, after validity confirming by 7 experts, were distributed among 121 experts of foresight and manufacturing fields in Tehran, chosen based on snowball sampling method till the saturation stage. In reliability examination stage, 4 factors and in the stage of data analysis through confirmatory factor analysis, 4 other factors were eliminated and finally a model of key factors affecting the future of manufacturing was presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Future of manufacturing, Key factors, Model

نویسندگان مقاله حمیدرضا حسن زاده |
استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سعید خزایی |
استاد، دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)

آیدا مهاجری |
کارشناس ارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_55427_476ca8b0cf3fae153820a6e9824f4799.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-209958.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات