این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۱۵۹-۱۱۷۸

عنوان فارسی بررسی و تبیین تأثیر روایتگری سازمانی در ایجاد فرهنگ اخلاق‌مدار و معنوی
چکیده فارسی مقاله روایتگری سازمانی سال‌هاست که در علم مدیریت بارها مورد بحث قرار گرفته، و از مزایای به‌کارگیری آن در سازمان فراوان گفته شده ­است، ولی متأسفانه در پژوهش­های داخلی فقط یک تحقیق در ­این زمینه شایان توجه بوده است. با توجه به خلأ نظری یادشده، بر آن شدیم شیوه بهره­گیری از مهم‌ترین موضوع‌های مطرح در­ مدیریت، یعنی فرهنگ، اخلاق و معنویت را از روایتگری سازمانی، شرح دهیم. در این پژوهش قدرت بهره‌گیری از روایتگری توسط رهبران و در نتیجه انتقال آن‌ها به فرهنگ سازمانی طوری است که ­اعضای سازمان ارتباط با یک جامعه بزرگتر و هدف عالی­تر را احساس کنند. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و کاربردی است. دو فرضیه پژوهش تأثیر روایتگری در ایجاد فرهنگ ­اخلاق­مدار و معنوی است و ابزار جمع­آوری داده‌ها پرسشنامه است، روایی محتوا و پایایی با محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعه پژوهش کارکنان صنعت برق است و تعداد نمونه 131 نفر برآورد شد. تحلیل اطلاعات به‌وسیله نرم‌افزارهای SPSS و لیزرل انجام گرفت و برای آزمودن فرضیه‌ها از آزمون تی‌ یک‌طرفه و بر اساس آن فرضیه‌های پژوهش به میزان 95 درصد تأیید شد. امید است پژوهش یادشده با منابع غنی به‌کارگرفته‌شده در آن، فتح بابی بر تحقیقات آتی مبحث مغفول مانده روایتگری سازمانی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله داستان‌سرایی، روایتگری، رهبری، فرهنگ اخلاقی، معنویت،

عنوان انگلیسی Consideration the Effect of Organizational Storytelling on the Creating Ethical and Spiritual Culture
چکیده انگلیسی مقاله Organizational storytelling is frequently discussed for many years in management but unfortunately, there is only one study in this case in Iran. According to the above mentioned theoretical vacuum, we decided to describe the method of using culture, morality and spirituality from organizational storytelling. This study is descriptive and functional. Two hypotheses: the storytelling impact on moral and spiritual culture development. Data collected by questionnaire, Content validity and reliability of the questionnaire were obtained by Cronbach's alpha. Research community id the Staff of electricity industry and the sample size was 131. Data analysis was performed using SPSS and LISREL and to test the hypothesis, t- student test was used. Accordingly, this research was 95 percent were approved. In our research we found that storytelling can integrate and improve these items in organization. We use best resource to begin improving this content (storytelling) in theory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethical culture, Ethic, leadership, Storytelling

نویسندگان مقاله محمد حسین مقدسان | mohammad hossein مقدسان
استادیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

محمد علی سرلک | mohammad ali
استاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

آسیه اندیشمان | اندیشمان
کارشناس ارشد مدیریت تحول، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

اکبر بهمنی |
استادیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_55432_a96b5cf8a158019118b0aa2d04bb3991.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-209963.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات