این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۳۴۳-۳۶۷

عنوان فارسی الگوی فرهنگ سازمانی سازمان‌های آموزشی(EOCM) (مورد مطالعه آموزش و پرورش شهر بیرجند)
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفه­های فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش بوده­است. این تحقیق از نوع زمینه­یابی بوده که در آن از رویکرد استقرایی و روش کیفی نظریه­پردازی داده بنیادِ چندگانه، با استفاده از مصاحبه­ی مسئله­محور با کاربرد الگوی شاین برای سنجش فرهنگ، استفاده گردیده­است. پس از تحلیل داده­ها، الگوی فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش در سه بُعدِ «انطباق بیرونی» با چهار شاخص یادگیریِ سازمانی، مشتری­مداری، چشم­انداز، و پیشرو و فعّال؛ «هماهنگی درونی» با چهار شاخص دانش­گرایی، مشارکت­قانونمند، ارزش­های محوری، نگاه سرمایه­ای به انسان و «روابط انسانی» با چهار شاخص کرامت ذاتی و اکتسابی، انگیزه، منافع ملی، رشد و تعالی؛ با مرکزیّت آموزه­های دینی، «حیات طیّبه» طراحی­گردید. برای تأیید این­که یافته­ها مستخرج از داده­هاست، ضمن استفاده  مبادی متعدد تولید داده­ها، در مراحلِ کدگذاری، یافته­ها به مصاحبه­شوندگان بازخورد داده­شده و عکس­العمل و نظرات آنان لحاظ گردیده­است. قابلیّت فهم و مفید­بودنِ یافته­ها از نظر خبرگان و اساتید دانشگاه تأییدگردیده.لذا الگوی ارائه­شده از اتکاپذیری لازم برخوردار­است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Educational organization culture model (Case Study: Education Department of birjand)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to design of education organizational culture model. This study is descriptive and practical which has been done by a quantitative method. This study was done with a research question to determine the components of organizational culture of the education department with inductive approach and method of Multi Grounded theory, using a problem-based interview and applying the Schein's model on culture evaluation. The considering the research question, the findings of the study resulted in predicting components and designing organizational culture pattern. this pattern with 12 cultural index in three dimensions ' external adaptation' ; ' internal integratoin' and 'human relationship' concentrating religious teachings 'Hayat-e-Tayyebeh' and was confirmed as the ultimate pattern for education organizational culture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس قدسیان |
دانشجو دوره دکتری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

کمال درانی |
دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

هادی پورشافعی |
استادیار ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)

محمدرضا اسدی یونسی | mohammad reza asadi yoonesi
استادیار ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_54105_fab957642c00d67ba4b9943ad9c3c195.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-209986.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات